Boom Overture

Verdens raskeste passasjerfly skal bryte lydmuren med matavfall som drivstoff

Om ikke lenge er Concordens avløser på vingene med en konstruksjon som er lettere, raskere og mye grønnere enn noe annet høyhastighetsfly noen gang.

Om ikke lenge er Concordens avløser på vingene med en konstruksjon som er lettere, raskere og mye grønnere enn noe annet høyhastighetsfly noen gang.

Illustration: Boom

Verdens største flyselskap, American Airlines, har nylig bestilt 20 lynraske og CO2-frie Overture-fly til ruteflyvninger i 2029.

Flyet Overture skal ha en marsjfart på om lag 2000 kilometer i timen. Dermed blir det verdens raskeste passasjerfly, men det har fortsatt ikke vært i luften.

Med kjøpet kan American Airlines tilby kundene sine en reisetid mellom London og New York på bare tre og en halv time, på drivstoff som bare består av mat- og jordbruksavfall.

Det skriver Overture-produsenten Boom Supersonic i en pressemelding.

26 millioner timer med simulering

Etter 51 runder med optimeringer, 26 millioner timer programvaresimulering og fem tester i vindtunneler skal Overture-flyet være klart til produksjon i 2024.

Flyet har tilnavnet «sønn av Concorde», og slektskapet med verdens hittil raskeste passasjerfly har mest med hastigheten å gjøre.

Concorde hadde en toppfart på nesten 2200 kilometer i timen, hadde fire ganger så høyt drivstofforbruk som en jumbojet og lagde øredøvende støy. Overture kan derimot gå på SAF-drivstoff og bråker ikke på langt nær like mye.

SAF-drivstoff er betegnelsen for bærekraftig flydrivstoff. Det består av frityrolje og annet som kan gi næring til Overture-flyets fire motorer.

Innebygd støyreduksjon

Motorene er bygd med symmetriakser som gjør dem ytterst effektive til luftinnsuging selv når flyet beveger seg raskere enn lyden.

Bråket har ingeniørene redusert, selv om de må ta hensyn til fysikkens lover når hastigheten passerer 1225 kilometer i timen.

Motorenes symmetriske plassering på flyet gjør det imidlertid mulig å redusere trykket og dermed støyen fra hver motor, og flyet er utstyrt med støyreduksjonssystemer.

I tillegg vil ikke flyet passere én mach over landjorda, og det er da lydmuren brytes med et dundrende brak.

Flyet forventes å kunne nå mach 1,7, altså 1,7 ganger lydens hastighet.

Inspirert av måker

Overture-flyet er i tillegg til sine bærekraftige og relativt stille flyvninger bygd av et karbonmateriale som er mer motstandsdyktig ved høyere temperaturer enn aluminium, som er hovedingrediensen i tradisjonelle fly.

Det gjør flyet lettere, noe som gjør at det bruker mindre drivstoff. Det kan klare 6800 kilometer på full tank og frakte 80 passasjerer.

Oppdriften sikres av en vingeform som er inspirert av måker.

Boom Overture

Det blir også plass til litt luksus høyt oppe i luften, ifølge produsenten.

© Boom

Måkevingene gjør at luften flyter jevnt rundt flyet, noe som sikrer bedre oppdrift og reduserer støy og drivstofforbruk.

I motsetning til for eksempel jagerfly med tradisjonelle deltavinger skal Overture også kunne manøvrere ved lavere hastigheter uten så mye bråk.

American Airlines har i tillegg til høyhastighetsflyet Overture kjøpt 100 CO2-frie fly med 19 seter fra den svenske gründerbedriften Heart Aerospace.

Flyene forventes å frakte passasjerer på kortere distanser i USA i 2026.