Tør du fly med en robot bak spakene?

Det amerikanske luftvåpenet har installert en robot, ROBOpilot, i et konvensjonelt fly, slik at det flyr uten hjelp fra mennesker. Flyet klarte jomfruturen på to timer i luften med bravur. Men få uker senere gikk det galt, og tilstanden til den metall- og ledningsbaserte piloten er ikke kjent.

Det amerikanske luftvåpenet har installert en robot, ROBOpilot, i et konvensjonelt fly, slik at det flyr uten hjelp fra mennesker. Flyet klarte jomfruturen på to timer i luften med bravur. Men få uker senere gikk det galt, og tilstanden til den metall- og ledningsbaserte piloten er ikke kjent.

Kapteinens sete blir kastet ut av cockpiten, og den tomme gulvplassen inntas av ROBOpilot – verdens første flygende robotpilot.

Roboten «leser av» vind, høyde og hastighet fra GPS og alle mulige sensorer. Den griper spakene, styrer gass og bremser akkurat som menneskelige hender ville ha gjort det.

ROBOpilot kan med andre ord erstatte en levende pilot.

Roboten er utviklet av det amerikanske luftvåpenets forskningsenhet Air Force Research Laboratory, AFRL, sammen med DZYNE Technologies Incorporated.

Den himmelstormende roboten lettet fra og landet på en flybase i delstaten Utah 9. august. Den registrerte hastigheten og høyden korrekt fra cockpiten, der piloten burde ha sittet – og fulgte flyveplanen til punkt og prikke. Uten menneskelig inngripen.

Flyr høyt, faller dypt

Det eldre miniflyet Cessna 206 fra 1968 gjennomførte dermed sin to timer lange jomfrureise med sin splitter nye kaptein ved roret – uten slinger i valsen – og bestod den praktiske flytesten hos Federal Aviation Administration, USAs øverste luftfartsmyndighet.

Men noen få uker senere, 22. august, da alt så ut til å gå strålende, skjedde ulykken.

AFRL forteller ikke mye om hva som faktisk gikk galt.

Det amerikanske luftvåpenet avslører at feilen skjedde under et eksperiment i lufta, og at teknikere arbeider for å redde data fra flyet, slik at de kan lære mer om hva som presist skjedde. ROBOpilot er til reparasjon.

En representant fra det amerikanske luftvåpenet sier følgende til Defense Daily:

Vi lærer viktige ting etter hver flyvning. Og jeg er sikker på at teamet studerer dataene nøye for å finne feilen. William Cooley, generalmajor hos AFRL

Flyet ble angivelig så ødelagt at det ikke lenger er flyvedyktig.

Ingen mennesker kom til skade under ulykken, forsikrer AFRL.

Ville du dratt på charterferie med ROBOpilot i cockpiten?

ROBOpilot skal i framtiden klare det samme som en ekte pilot. Den skal også ta med passasjerer. Derfor skiller den seg fra å være bare en drone.

ROBOpilot er samtidig billigere og mer fleksibel enn en drone fordi den kan «gå» fra fly til fly slik en ekte pilot – så lenge kapteinens stol fjernes før takeoff.

Roboten skal først vise at de er til å stole på ved å styre lastefly, brannslukkingsfly og militære overvåkingsfly – før de begynner å ta med feriegjester eller andre passasjerer med om bord.

Men dagen vil antagelig komme. Og her kommer spørsmålet:

I videoen nedenunder kan du se hvordan ROBOpilot styrer flyet. Og du får en fornemmelse for hvordan roboten bruker GPS og sensorer til å skape et overblikk.

Det ser ut som det gamle flyet har en kyndig pilot bak spakene. God flyvetur.