Slik endrer fly retning i lufta

Balanseror, høyderor, flaps og spoilere. Et fly har mange styreflater, og hver av dem påvirker flyets retning i lufta ved å flytte rundt på oppdriften.

Akrobatfly er en spesiell type fly som er bygget for å ha stor manøvreringsdyktighet.

© SHUTTERSTOCK

Et fly holder seg svevende takket være en oppdrift som skapes når vingene beveger seg gjennom luften.

Vingens profil er utformet på en måte som gjør at luften beveger seg raskere langs oversiden enn langs undersiden.

Under vingen er trykket derfor høyere enn over den, og luften gir dermed vingen en oppadrettet dytt.

I en ny type vinge går flapsen i ett med resten av vingeprofilen og kan styres veldig presist.

© FLEXSYS

Styreflater flytter rundt på oppdriften

Jo raskere flyet beveger seg gjennom luften, jo sterkere er oppdriften på vingene. Når den oppadrettede dytten blir kraftig nok til å bære vekten av flyet, letter det fra bakken. Flyets styreflater justerer oppdriften på vingene.

Blant de viktigste er de to balanserorene, som styrer bevegelse omkring lengdeaksen.

Når piloten svinger flyrattet mot høyre, vipper det høyre balanseroret opp, noe som senker oppdriften til den høyre vingen, mens det venstre roret vipper nedover og øker oppdriften. Flyet får en større dytt oppover på venstre vinge og ruller mot høyre.

Slik virker de ulike rorene