Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ny motor driver et totalt lydløst fly

Et batteridrevet modellfly skaper selv den vinden som driver det framover. Flyet har ingen bevegelige motordeler, og derfor glir det helt lydløst gjennom lufta.

Christine Y. He/MIT News

For første gang har forskere klart å drive et fly framover med en motor som ikke inneholder bevegelige deler.

Hittil har det vært nødvendig med propeller eller turbiner for å skape framdrift.

Den nye batteridrevne motoren er utviklet av flyingeniører fra MIT i USA.

Se ion-flyet sveve og hør hvordan grunnlaget til batterimotoren ble lagt av en eksentrisk oppfinner fra 1920-tallet.

Ionisk vind skaper fremdrift

Konseptet i den kalles «solid state», og motoren er basert på en strøm av ioner, atomer med elektrisk ladning, som sendes av sted fra elektroder foran flyets minivinger til elektroder lenger bak.

De forreste elektrodene er positive, og derfor stjeler de elektroner fra nitrogenatomer i lufta.

Det batteridrevne flyet er utstyrt med negative (blå) og positive (røde) elektroder, som skaper spenningsforskjell mellom seg. Det resulterer i en kunstig vind, som giver flyet fremdrift og oppdrift.

© Ken Ikeda

Atomene mister altså et negativt elektron og blir dermed til positivt ladde ioner, som av seg selv søker mot den bakerste elektroden, som er negativ.

Underveis treffer ionene andre luftmolekyler, som skyves i samme retning, og det skaper en såkalt ionisk vind, som gir flyet oppdrift og framdrift.

Spenningsforskjell tvinger flyet framover

1 / 3
123
© Christine Y. He/MIT News

Lydløst fly kan på sikt erstatte satellitter

Forskerne testet flyet innendørs for å finne den rette størrelse på batteriet. Det måtte være kraftig nok til å drive flyet framover, uten at det ble for tungt til at flyet kunne bære det.

Det krevde en spenningsforskjell mellom elektrodene på 40 000 volt for å holde flyet i lufta i 12 sekunder og tilbakelegge 60 meter.

Modellflyet har et vingespenn på fem meter, men veier bare 2,45 kilo, så det er lang vei til at teknologien kan brukes i fly som skal bære gods eller passasjerer.

Til gjengjeld kan den utnyttes i ubemannede fly, som kan løse overvåkingsoppgaver av for eksempel dyrebestander, der det er viktig at flyet er lydløst.

På sikt kan teknologien også brukes i høytflygende soldrevne fly, som kan løse noen av de oppgavene satellitter løser i dag.

Les også:

Fly

Ulykker har gjort det sikkert å fly

18 minutter
Fly

Fly over Atlanteren i 6000 km/t

7 minutter
Fly

Verdens raskeste fly ble bygget i dypeste hemmelighet

10 minutter

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul