Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ny motor driver et totalt lydløst fly

Et batteridrevet modellfly skaper selv den vinden som driver det framover. Flyet har ingen bevegelige motordeler, og derfor glir det helt lydløst gjennom lufta.

Christine Y. He/MIT News

For første gang har forskere klart å drive et fly framover med en motor som ikke inneholder bevegelige deler.

Hittil har det vært nødvendig med propeller eller turbiner for å skape framdrift.

Den nye batteridrevne motoren er utviklet av flyingeniører fra MIT i USA.

Se ion-flyet sveve og hør hvordan grunnlaget til batterimotoren ble lagt av en eksentrisk oppfinner fra 1920-tallet.

Ionisk vind skaper fremdrift

Konseptet i den kalles «solid state», og motoren er basert på en strøm av ioner, atomer med elektrisk ladning, som sendes av sted fra elektroder foran flyets minivinger til elektroder lenger bak.

De forreste elektrodene er positive, og derfor stjeler de elektroner fra nitrogenatomer i lufta.

Det batteridrevne flyet er utstyrt med negative (blå) og positive (røde) elektroder, som skaper spenningsforskjell mellom seg. Det resulterer i en kunstig vind, som giver flyet fremdrift og oppdrift.