Nå skal passasjerfly fly i flokk

Inspirert av trekkfugler vil flyfabrikken Airbus nå utvikle et system der passasjerfly flyr i V-formasjon. Målet er å spare tonnevis av drivstoff på hver flyvning.

Inspirert av trekkfugler vil flyfabrikken Airbus nå utvikle et system der passasjerfly flyr i V-formasjon. Målet er å spare tonnevis av drivstoff på hver flyvning.

Airbus

Når gjess legger ut på langtur, flyr de ofte tusenvis av kilometer. Turen tar de i samlet flokk – ikke bare for å ha selskap, men for å spare energi.

Den karakteristiske V-formasjonen innebærer at fuglene får et gratis løft av de luftvirvlene som dannes av vingene på fuglen foran dem. Den samme effekten vil flyfabrikken Airbus nå utnytte hos passasjerfly på lange distanser.

Ved hjelp av dataanimasjoner har forskere hos Airbus studert virvlene som gjess utnytter til å få et ekstra løft. Den samme effekten vil de utnytte hos fly.

© Airbus

Firmaet arbeider ved et nytt konsept med navnet «fello’fly», som skal gjøre det mulig å samle passasjerflyene i V-formasjoner, slik at de sparer femti prosent av drivstoffet, noe som for eksempel beløper seg til flere tonn på en enkelt tur over Atlanterhavet.

Flyenes avstand blir 15 ganger mindre

I dag er flytrafikken regulert slik at det av sikkerhetsgrunner er en avstand på 55–90 kilometer mellom flyene over havet. Hvis de skal utnytte hverandres luftvirvler, må avstanden helt ned på 3 kilometer. Likevel mener Airbus det kan gjøres forsvarlig.

© Ken Ikeda Madsen & Shutterstock

Fly surfer i luften

Konseptet «fello’fly» utnytter at luftvirvler fra et fly foran gir gratis oppdrift til det neste flyet.

Lederfly skaper virvler

Vingespissene på det forreste flyet i en formasjon skaper virvler som blir hengende i luften.

Følgefly går i posisjon

Neste fly i formasjonen legger seg 3 kilometer bak førerflyet før det nærmer seg virvelen fra siden.

Virvlene gir oppdrift

I den rette posisjonen får følgeflyet oppdrift fra virvelen, samtidig med at det selv skaper virvler til det neste flyet.

Ideen er at to fly som med fordel kan følge hverandre, møtes et bestemt sted som defineres av flyveledere på jorden. Flyene holdes med en loddrett avstand på 1000 fot (305 meter), slik at det ikke er noen risiko for kollisjon.

Deretter sikrer følgeflyet seg at det ligger 3 kilometer bak førerflyet og har samme hastighet, før piloten manøvrerer det til siden og opp i den luftvirvelen som gir gratis oppdrift.

VIDEO: Se Airbus-presentasjonen av «fello’fly»

Airbus har i 2020 gjennomført innledende forsøk med to A350-fly. I 2021 vil nye forsøk ta med flere fly i samme formasjon. Det skal skje i samarbeid med det franske flyselskapet French bee og skandinaviske SAS.

Airbus har beregnet at det kan redusere CO2-utslippene med 3–4 millioner tonn i året hvis potensialet i konseptet utnyttes fullt ut.