Hvert år skjer det flere flyulykker, men antallet er minimalt i forhold til hvor mange fly som letter hver eneste dag.
I 2019 var det nesten 69 millioner flyvninger i verden, noe som svarer til 188 901 daglig. Samme år var det 86 flyulykker med større fly i nyttetrafikk, og av dette resulterte åtte i dødsfall. I alt døde 257 mennesker i flyulykker i 2019.
Verdens verste flyulykke
Selv om det er få som mister livet i flyulykker, er det noen som har endt så katastrofalt at de har gått over i historien.
Her er listen over verdens verste flyulykker.
10. Dårlig vedlikehold var årsaken til flyulykke

Et overblikk over ulykkesstedet for American Airlines Flight 191.
- Årstall: 1979
- Omkomne: 273
- Overlevende: 0
Like etter avgang styrtet American Airlines rute 191, et McDonnell Douglas DC-10-10, ved Chicago O’Hare International Airport.
Flyulykken, som er den verste i USAs historie, skyldtes dårlig vedlikehold.
Da flyet lettet, rev motoren på venstre side seg løs fra vingen, noe som brakte flyet ut av balanse og gjorde det umulig å styre.
Alle om bord døde.
9. Kraftige vindkast førte til flyulykke over Iran
- Årstall: 2003
- Omkomne: 275
- Overlevende: 0
Til tross for dårlig vær fløy et iransk militærfly, en Iljusjin II-76, 19. februar 2003 av sted fra Zahedan med 275 passasjerer om bord.
Blant passasjerene var det flere medlemmer av den iranske revolusjonsgarden på vei til et hemmelig oppdrag.
Midt i stormen forsvant flyet plutselig fra radaren, og kort tid etter hørte folk i området rundt Kerman et høyt brak.
Flyet hadde fløyet inn i de 3500 meter høye fjellene som omslutter Kerman-provinsen.
Alle om bord omkom, og det ble den verste flyulykken på iransk territorium

Russiske Vnukovo flyselskaps rute 2801, som styrtet i Operafjellet like før landing.
Den verste flyulykken i Norge
- Årstall: 1996
- Omkomne: 141
- Overlevende: 0
De norske fjellene har flere ganger vist seg å være en vanskelig utfordring for flytrafikken. Den verste flyulykken i Norge skjedde da et fly skulle lande i Longyearbyen på Svalbard i tett tåke.
Piloten fikk beskjed om å lande på en annen rullebane enn planlagt og stilte inn instrumentene etter dette. Fra flyets posisjon innebar imidlertid det at flyet styrte rett mot fjellet, noe piloten overså.
Derfor fløy russiske Vnukovo flyselskaps rute 2801 rett inn i Operafjellet like før det skulle ha landet. 11 besetningsmedlemmer og 130 passasjerer omkom.
8. USA skjøt ned iransk passasjerfly

USAs daværende forsvarsminister Frank C. Carlucci og daværende leder for USAs militære sjefsnemnd William J. Crowe Jr. ved en pressekonferanse etter nedskytingen.
- Årstall: 1988
- Omkomne: 290
- Overlevende: 0
Under Iran–Irak-krigen skjøt den amerikanske krysseren USS Vincennes ned passasjerflyet Iran Air rute 655, en Airbus A300-200, med en overflate-til-luft-rakett.
Det iranske flyet hadde kurs mot Dubai, men ble skutt ned over Hormuzstredet.
Senere hevdet amerikanske myndigheter at besetningen på USS Vincennes hadde forvekslet passasjerflyet med et militærfly på vei til å angripe.
Det amerikanske forsvaret hevdet å ha kontaktet det iranske flyet før nedskytingen, mens iranske myndigheter hevdet at passasjerflyet hadde sendt ut et signal om at det var et sivilt fly.
Episoden medførte omfattende kritikk av USA, noe som førte til at daværende president Ronald Reagan ga Iran en offisiell unnskyldning.
7. Malaysisk fly skutt ned over Ukraina

Malaysia Airlines rute 17 ble skutt ned av en overflate-til-luft-rakett.
- Årstall: 2014
- Omkomne: 298
- Overlevende: 0
Sommeren 2014 ble Malaysia Airlines rute 17, en Boeing 777-200ER, skutt ned over Ukraina. Flyet tok av fra Amsterdam med 298 mennesker om bord, de fleste nederlandske statsborgere.
Flyet hadde kurs mot Kuala Lumpur, men i luftrommet over Donbass-regionen like ved den ukrainsk-russiske grensen ble flyet skutt ned av en overflate-til-luft-rakett.
Samme år hadde det oppstått konflikter i regionen i forlengelsen av den ukrainske revolusjonen og Krim-krisen. Mens ukrainske myndigheter beskyldte de pro-russiske separatistene i Donbass for nedskytingen, nektet russiske myndigheter å ta ansvaret for flyulykken.
Konflikten i Øst-Ukraina herjer fortsatt, og årsaken til flystyrten over Ukraina er fortsatt ikke oppklart.
6. Brennende fly nødlandet i Riyadh

Store deler av Saudi Arabian Airlines rute 163 var brent opp da brannen endelig ble slukket.
- Årstall: 1980
- Omkomne: 301
Overlevende: 0
august 1980 brøt det ut brann i bagasjerommet på Saudi Arabian Airlines rute 163, et Lockheed L-1011. Mens besetningen forsøkte å nødlande, brant flammene gjennom taket i bagasjerommet, og ilden spredte seg til kabinen.
Flyet rakk å lande i Riyadh, men flykapteinen fikk ikke satt i gang evakuering før alle passasjerene hadde mistet bevisstheten på grunn av de giftige gassene fra brannen.
301 passasjerer og besetningsmedlemmer døde før redningsfolkene rakk å få dem ut av det brennende flyet.
5. Bombe om bord på fly fra Canada

Irske sjømenn berger lik fra det forulykkede flyet Air India 182.
- Årstall: 1985
- Omkomne: 329
Overlevende: 0
juni 1985 plasserte kanadiske terrorister en bombe om bord på Air India rute 182, en Boeing 747-237B, som skulle fra Canada til India.
Før avgang hadde kanadiske myndigheter fått beskjed om at det var risiko for bombeangrep på grunn av en opptrapping av konflikten mellom sikher og hinduer i Canada.
Flyet lettet likevel, og først da flyet nærmet seg irskekysten, eksploderte bomben. 329 omkom.
Restene fra det bombede flyet falt ned over Atlanterhavet.
4. Åpen bagasjeluke var skyld i flyulykke over Paris
- Årstall: 1974
- Omkomne: 346
- Overlevende: 0
En liten forseelse førte 3. mars 1974 til en av de verste flyulykkene noen gang.
Under en mellomlanding i Paris fikk ikke en ansatt lukket bagasjeluken skikkelig på Turkish Airlines rute 981, noe som fikk fatale konsekvenser.
Like etter avgang blåste luken opp og ble revet av, noe som førte til en eksplosjon.
Kabler røk, og pilotene mistet kontrollen over flyet, som styrtet i Ermenonville-skogen i nærheten av Paris.
3. Kollisjon i luften ved New Delhi

Den saudiske jumbojeten kolliderte med et kasakhstansk fly fordi de kasakhstanske pilotene ikke hadde forstått den engelske flyvelederen skikkelig.
- Årstall: 1996
- Antall omkomne: 349
- Overlevende: 0
En Boeing 747 fra Saudi Arabian Airlines hadde nettopp lettet fra flyplassen i New Delhi i India da det kolliderte med en Iljusjin Il-76 fra Kazakhstan Airlines som var på vei til å lande.
I kollisjonen, som skjedde i 4300 meters høyde over landsbyen Charkhi Dadri, traff det kasakhstanske flyet den saudiske jumbojetens venstre vinge med halen, og begge flydeler ble kappet av.
Alle 312 om bord på det saudiske flyet og 37 på det kasakhstanske omkom.
Flyulykken skyldtes at de kasakhstanske pilotene på grunn av svake engelskkunnskaper hadde gått ned i en lavere høyde enn flyvelederen hadde anvist.
2. Japansk flyulykke etter feilreparasjon

Boeing 747-en fra Japan Airlines styrtet i et skogkledt fjellområde nordvest for Tokyo etter 32 minutters flyving uten halefinne.
- Årstall: 1985
- Antall omkomne: 520
- Overlevende: 4
Under en kort innenriksflyvning punkterte trykkabinen på JAL 123, en Boeing 747 fra Japan Airlines, like etter avgang fra flyplassen i Tokyo.
Overtrykket rev av halefinnen, og samtidig ble rørene i flyets hydraulikksystemer revet i stykker og tømt for væske.
Selv uten haleror fløy de to pilotene den store maskinen videre i 32 minutter før det styrtet i et fjellområde.
Fire kvinnelige passasjerer overlevde mirakuløst. Alle satt på venstre side like ved flyets hale, som var det eneste området som fortsatt var intakt etter ulykken.
Ulykken skyldtes en feil ved en reparasjon etter en hard landing sju år tidligere.
Med 520 omkomne er flyulykken den mest dødelige med bare ett fly involvert.
1. Verdens verste flyulykke skjedde på Tenerife

Haleror og vrakdeler lå spredt ut over Los Rodeos-flyplassens rullebane etter verdenshistoriens verste flyulykke, 27. mars 1977.
- Årstall: 1977
- Antall omkomne: 583
- Overlevende: 61
Historiens verste flyulykke fant sted på land, på flyplassen på den spanske ferieøya Tenerife. Katastrofen inntraff da to Boeing 747-fly kolliderte på rullebanen, som var innhyllet i tett tåke.
Det ene av flyene, fra nederlandske KLM, hadde 248 personer om bord, mens det andre, fra Pan-Am, hadde 396.
Uten å vente på tillatelse lot KLM-kapteinen flyet sitt dundre nedover startbanen.
Da han oppdaget det andre flyet, var det for sent.
Ved sammenstøtet tok Pan Am-flyet fyr, og bare 61 av dem som var om bord, reddet livet. Samtlige 248 om bord på KLM-flyet omkom.