Allerede om få år blir det mulig å ta et elfly som passasjer.
Flyprodusenten Eviation har nå fått de første bestillingene på sitt niseters elektriske fly ved navn Alice.
Flyet kommer i drift på ruter i det nordøstlige USA hos flyselskapet Cape Air, som opererer fra staten Massachusetts.

En prototype på elflyet Alice blev præsenteret i Paris i juli 2019. Allerede i 2022 skal det i drift i det nordøstlige USA.
Det første elfly av sitt slag
I motsetning til andre kommende elfly er Alice designet helt fra grunnen for å fly på strøm.
Motorene bak de tre propellene drives av litium-ion-batterier med en kapasitet på 900 kilowattimer. Til sammenligning kan batteriene i en elbil som Tesla Model S levere om lag 60 kilowattimer.
Batteriene i flyet gir det en rekkevidde på omkring 1000 kilometer når de er fullt ladet opp.
For hver time flyet er i lufta, må batteriene lades opp i en halv time.
Av flyets maksimalvekt på 6350 kilo utgjør batteriene hele 3700 kilo.
De er fordelt i flere moduler på flykroppen og vingene, og systemet av modulene er laget slik at de fungerer som backup for hverandre.
Elfly vinner på flere parametre
Flyets normalhastighet blir på 445 km/t, og sammen med den begrensede rekkevidden betyr det at det er best egnet til mellomdistanseruter.
Det er flere fordeler ved det elektriske flyet sammenlignet med tradisjonelle fly.
Først og fremst er det mer miljøvennlig, men det er også billig i drift.
For det første er strøm billigere enn flydrivstoff, og for det andre er det lettere å vedlikeholde et elfly fordi det er langt færre bevegelige deler i motorene.
For det tredje skaper elfly betydelig mindre støy.