Verdens hurtigste bil 18/2014

Biler setter verdensrekord i fart drevet av damp, jet og rakett

"Verdens raskeste bil". Tittelen har vært ønsket i vel 100 år og har tilhørt biler drevet av både el-, damp- og jetkraft. Her får du listen over de siste 100 årenes fartsrekorder og kan lese om et heseblesende rekordforsøk med en rakettbil i 2016.

"Verdens raskeste bil". Tittelen har vært ønsket i vel 100 år og har tilhørt biler drevet av både el-, damp- og jetkraft. Her får du listen over de siste 100 årenes fartsrekorder og kan lese om et heseblesende rekordforsøk med en rakettbil i 2016.

Verdens raskeste bil i 1899 kjørte 100 km/t

Belgieren Camille Jenatzy var den første til å presse en bil opp i den avsindige farten av 100 km/t med sin eldrevne bil i 1899.

Siden har både teknologien og farten gjennomgått en rivende utvikling, og nesten 100 år senere satte RAF-jagerpiloten Andy Greens rekord da han i 1997 raste av gårde med overlydshastighet i bilen Thrust SSC.

Nå er selvsamme Andy Green på banen igjen. I et nytt rekordforsøg i 2016 skal han forsøke å gjøre SSC Bloodhound til verdens raskeste bil ved å tyne 1000 miles i timen eller litt over 1600 km/t ut av en rakettmotor.

REKORDLISTE: "Verdens raskeste bil" gjennom 100 år

Fartsrekorderne har i tidens løp vært dominert av britiske og amerikanske biler, og derfor har man fokusert på å sette rekorder i miles i timen (mph) – den første bilen over 100, 200, 300 miles i timen osv.

Her kan du se hvem som har vært de stolte innehaverne av fartsrekordene:

1893:

Den franske bilen Jentaud, kjørt av Gaston de Chasseloup-Laubat, var den første til å sette en fartsrekord på land. Den gikk på strøm og kom opp i 63 km/t.

1899:

Belgieren Camille Jenatzy kjørte bilen Jamais Contente, som ble den første bilen til å nå over 100 km/t.

1904:

Bilen Gobron Brillie ble den første bilen til å gå 100 miles i timen eller over 160 km/t.

1906:

Amerikaneren Fred Marriott førte bilen Stanley Rocket, som gikk på damp. Sammen satte de fartsrekord med 199 km/t – en rekord, som ble slått først hundre år senere.

1927:

1000 HP Sunbeam oppnådde som den første bilen noen gang å kjøre 200 miles i timen, noe som er rett over 320 km/t. Bilen ble kjørt av Henry Segrave, som senere ble drept under et rekordforsøk med båten Miss England II.

1935:

Fartsrekorden kom opp i 300 mph eller 480 km/t da Blue Bird, ført av Malcolm Campbell, satte ny verdensrekord.

1963:

Craig Breedlove nådde i Spirit of America en toppfart på 500 mph eller 810 km/t. Bilen endte i slutten av rekordkjøringen i en saltsjø i enden av et åtte kilometer langt bremsespor, da bremseskjermene ble revet av bilen. Rekorden ble imidlertid ikke offisielt anerkjent, for bilen hadde bare 3 hjul.

1964:

Donald Campbell kjørte i sin far Malcolm Campbells hjulspor i bilen Blue Bird CN7, da han kom opp i 652 km/t.

1965:

I Sprit of America Sonic 1 var Craig Breedlove på banen igjen, denne gangen med en raskere bil som kom opp i over 600 miles i timen, før den ble aerodynamisk ustabil og veltet i over 1000 km/t.

? 1983:

Bilen Thrust 2, kjørt av Richard Noble, oppnådde 1027 km/t og fikk dermed igjen fartsrekorden på britiske hender etter at den hadde tilhørt amerikanerne i en årrekke.

? 1997:

Den nye Thrust SSC-bilen med Andy Green bak rattet lyktes takket være sine to Spey-turbofan jetmotorer i å bryte lydmuren og oppnå 1227 km/t.

2016?

Andy Green vil med Bloodhound SSC-prosjektet forsøke å øke den nåværende fartsrekorden med over 300 km/t til 1000 mph eller over 1600 km/t. Bak forsøket står det samme britiske teamet som bak 1997-rekorden.

Rakettbil drønner inn i rekordbøkene

Bli med helt inn bak rattet i Bloodhound SCC, som i 2016 vil forsøke å vri de forjettede 1000 miles i timen ut av sin kombinerte jet- og rakettmotor og bli verdens raskeste bil: