Biler holder stille på motorvej

Slik unngår du trafikkaos på bilferien

Å stå stille på motorveien kan ødelegge ferien før den har begynt. Når strømmen av biler stopper, oppdager vi nemlig hvor avhengige vi er av trafikkens nøye planlagte nett av veier, regler og regulering.

Å stå stille på motorveien kan ødelegge ferien før den har begynt. Når strømmen av biler stopper, oppdager vi nemlig hvor avhengige vi er av trafikkens nøye planlagte nett av veier, regler og regulering.

Shutterstock

Å reise handler visstnok ikke om reisemålet, men om turen.

Det kan til gjengjeld være vanskelig å overbevise seg selv om dette når bilen er pakket med badedyr og blomsterkjoler, men speedometeret bare viser 5 km/t fordi det er kø på motorveien.

Midt i maktesløsheten er det imidlertid råd å hente. Den pulserende strømmen av biler glir nemlig i utgangspunktet perfekt hvis alle følger reglene. Men de er sårbar overfor små uregelmessigheter.

Hænder på bilrat med motorvej i baggrunden

© Shutterstock

Hold farten og unngå kø

Trafikk er ren matematikk. Hvis alle holdt den rette avstanden til bilen foran, ville det ikke oppstå kø, og trafikken ville gli lett og uten plutselige oppbremsinger. Dessverre er ikke bilister alltid så flinke til å følge reglene, og oppstår dominoeffekten som kan få flere hundre biler til å stå stille.

Det beste middelet mot kødannelse er å holde avstand. Faktisk skal det være 50 meter til bilen foran hvis man kjører i 100 km/t, noe som de færreste overholder. Grunnen til at man bør holde så god avstand, er at stanselengdenøkes markant når farten økes med bare et par km/t.

Stanselengden er et uttrykk for reaksjonslengden og bremselengden til sammen. Reaksjonslengden er avhengig av hvor raskt sjåføren reagerer, mens bremselengden er avhengig av hvor raskt bilen kan bremse.

Det er forskjell på hvor rask en person reagerer i trafikken, men går man for eksempel ut fra at det tar et sekund å oppdage en hindring og trykke på bremsen, vil en bil som kjører i 120 km/t først stå stille etter om lag 108 meter ved en hard oppbremsing. Derfor er avstanden så viktig for å unngå ulykker.

Sjekk bremselengden ved ulike hastigheter her:

Selvkjørende biler avliver kø og uhell

Motorveiene ser ikke ut til å bli befolket med superbilister foreløpig. Før all verdens bilister får tilegnet seg gode vaner i trafikken, vil selvkjørende biler ha overtatt veiene. Det er gode nyheter både for sikkerhet og kødannelser.

I dag har bilprodusenter som Mercedes og Tesla allerede biler på markedet som er nesten selvkjørende. De er utstyrt med programvare som gir bilen et mye bedre utsyn enn en menneskelig sjåfør, i tillegg til autopilot, fartspilot og nødbremse.

Mand i cockpit på selvkørende bil
© Shutterstock

Det eneste bilprodusentene mangler, er grønt lys. Selv om teknologien er moden, og mye tyder på at de selvkjørende bilene er bedre enn mennesker til å unngå kødannelser og uhell i trafikken, er ikke forbrukerne nemlig klare til selvkjørende biler.

En ny studie viser at bilister ikke vil kjøpe en selvkjørende bil før de vet at den kjører bedre enn dem selv.

Ettersom de aller fleste bilistene, ifølge studien, mener at de kjører bedre enn gjennomsnittet, er det derfor lang vei i mål for de selvkjørende bilene.

Verdens længste bilkø i Beijing 2010

© testing / Shutterstock

Verdens lengste kø varte i ni dager

Fram til de selvkjørende bilene får orden i trafikkaoset, må vi overlate oss til ventetiden og trøste oss med at den høyst sannsynlig ikke overgår den ni dager lange trafikkorken som tusenvis av uheldige kinesiske bilister havnet i 2010.

Antallet biler i Kina hadde steget raskere enn landets infrastruktur kunne følge med på, og det ble tydelig da det oppsto en 100 kilometer lang trafikkork nordvest for Beijing.

Køen strakte seg fra Jining i det indre Mongolia til Huai'an i Heibei-provinsen i Kina og oppsto ironisk nok fordi man forsøkte å lette trafikken ved å bygge en ny motorvei mellom Tibet og Beijing.