Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hurtiglading

Med nytt materiale kan batterier i fremtiden lades på et øyeblikk.

© shutterstock.com
Transport - Biler

Nytt batteri gjør elbiler raskere enn bensinbiler

Forskere er i gang med å utvikle et batteridesign som kan tillate lynrask lading. Det kan revolusjonere design av elektriske biler og redde deg når mobilen er flat.

Et batteri bestående av 2D-materialet MXene kan kanskje løse en av de store hindringene for utbredelsen av elbiler, nemlig, at det kan ta flere timer å lade batteriet.

Der finnes allerede en type batterier – superkondensatorer – som kan lade med ekspressfart. Problemet er at de kun kan lagre små mengder energi om gangen. Derfor blir de mest brukt når det kreves en rask strøm av energi som for eksempel blits til kameraer.

Lagring i gele

For å lagre energi må batteriet bevare de ionene som leverer elektrisiteten. Ioner binder seg til såkalte redoksaktive porter, så hvis et materiale har mange slike, kan det lagre store mengder energi.

Superledende materialer som MXene har normalt ganske få redoksaktive steder, men forskerne har utviklet en gele som de dekker de ultratynne elektrodene med.

Den spesielle geleen kan oppbevare et stort antall ioner og dermed være på høyde med vanlige batterier. Problemet med geleer er imidlertid at ionene beveger seg langsomt til og fra elektrodene, noe som gjør at ladeprosessen er langsom.

Motorvei for ioner

Forskerne har perforert MXene-elektrodene som en mikroskopisk sveitserost. Det gjør at mange ioner kan passere samtidig. Ved å skape en «motorvei» for ioner kan batteriet lades på noen få millisekunder samtidig som det kan lagre store mengder energi.

Det kan gjøre det mulig at slippe den irriterende ventetiden når mobilen må lades, og fremtidens elbiler vil bli enda raskere enn bensinbilene.

Nytt elektrodedesign i materialet MXene, som bare er noen få atomer tykt, gjør oppladning av batterier lynrask. Nøkkelen er et mikroporøst design som ionene kan passere igjennom i ekspressfart.