Mennesker står ved selvkørende bil

Kina godkjenner første robot-taxier

Teknologi-selskapet pony.ai har fått teknologien og papirarbeidet på plass til å sende opp mot 100 selvkjørende robottaxier ut i kinesisk millionby. Avanserte laser-sensorer og lynrask datamaskin er taxiens øyne og hjerne.

Teknologi-selskapet pony.ai har fått teknologien og papirarbeidet på plass til å sende opp mot 100 selvkjørende robottaxier ut i kinesisk millionby. Avanserte laser-sensorer og lynrask datamaskin er taxiens øyne og hjerne.

Pony.ai

Selvstendige robottaxier skal i mai legge ut på jomfruturene sine i den kinesiske millionbyen Guangzhou.

Teknologi-selskapet pony.ai – med bilgiganten Toyota i ryggen – har fått lisens til å sende 100 selvkjørende taxier ut i trafikken.

Kappløpet om robot-taxiene er hardt og har teknologi-giganter som Google i feltet.

Sjåfører sitter klare på de første turene

I første omgang sendes de selvkjørende taxier ut på 800 kvadratkilometer i Guangzhous havnedistrikt Nansha. Her kan kundene praie drosjene via en app.

På de første turene slipper passasjerene imidlertid ikke helt for menneskelig kontakt siden en sjåfør av kjøtt og blod vil sitte klar til å overta rattet hvis en farlig situasjon skulle oppstå.

Selvkørende hvid bil i gade

ed bilgiganten Toyota og har nylig fått den første fulle taxilisensen for selvkjørende biler i Kina.

© Pony.ai

Pony.ai har testet robot-taxiene i mange år – med tidligere versjoner av teknologien – og lisensen har kommet i hus etter to år uten uhell i Kina.

Sikkerhetssjåførene blir ifølge selskapet fjernet i løpet av «kort tid».

Når det skjer, vil passasjerene oppleve å sitte alene i den sjette generasjonen av hybridbilen fra Toyotas Sienna-serie med et hav av datautstyr under panseret.

Laser ser blindsonene

Taxiene er utrustet med hele 23 sensorer, 7 av dem såkalte Lidar-sensorer – til avansert og presis laser-avstandsbedømming når taxien kjører.

Lidar-sensorene virker litt som lydfølsomme sonarer siden de sender ut høyfrekvente laserimpulser. Sensorene kan regne ut avstanden til omgivelsene ved hjelp av tiden det tar laser-signalene å bli reflektert fra overflaten på for eksempel hus eller andre biler.

Fire sensorer er plassert på taket til å dekke hele veien rundt bilen mens ytterligere tre er plassert på bilens sider for å måle korte avstander og blindsoner.

I tillegg er taxien utstyrt med radarer og kameraer som kan filme i vidvinkel og fokusere både på kloss hold og langt unna alt etter navigasjonskravene.

Sensorenes data blir samlet opp av Nvidias kraftige grafikkprosessor Drive-Orin. Datamaskinen er bygget til å håndtere store mengder data fra sensorene og kan klare hele 254.000 milliarder beregninger i sekundet.

Teknologien har også innebygget maskinlæring slik at taxien hele tiden forbedrer kjøringen sin og lærer av tidligere feil.

Kappløp mot Google

Pony.ai- taxier skal konkurrere med kjøretøy fra blant andre Google, som er en av pionerene innen selvkjørende biler.

Siden 2010 har teknologi-giganten jobbet med robot-bilene sine, som forrige sommer passerte 20 millioner test-kilometer på offentlige veier.

Google har under navnet Waymo lansert sin egen taxi-tjeneste i flere amerikanske storbyer med San Francisco som siste skudd på stammen, men fortsatt ikke med en full taxi-lisens, som pony.ai nå har fått.

Det amerikanske advokatfirmaet Gerber med bilskader som spesialfelt mener at de autonome bilene i gjennomsnitt har 9,1 uhell per million kjørte kilometer, mens det tallet ligger på 4,1 for tradisjonelle biler.

Skadene er dessuten mindre ved ulykkene.