Pony.ai har testet robot-taxiene i mange år – med tidligere versjoner av teknologien – og lisensen har kommet i hus etter to år uten uhell i Kina.
Sikkerhetssjåførene blir ifølge selskapet fjernet i løpet av «kort tid».
Når det skjer, vil passasjerene oppleve å sitte alene i den sjette generasjonen av hybridbilen fra Toyotas Sienna-serie med et hav av datautstyr under panseret.
Laser ser blindsonene
Taxiene er utrustet med hele 23 sensorer, 7 av dem såkalte Lidar-sensorer – til avansert og presis laser-avstandsbedømming når taxien kjører.
Lidar-sensorene virker litt som lydfølsomme sonarer siden de sender ut høyfrekvente laserimpulser. Sensorene kan regne ut avstanden til omgivelsene ved hjelp av tiden det tar laser-signalene å bli reflektert fra overflaten på for eksempel hus eller andre biler.
Fire sensorer er plassert på taket til å dekke hele veien rundt bilen mens ytterligere tre er plassert på bilens sider for å måle korte avstander og blindsoner.
I tillegg er taxien utstyrt med radarer og kameraer som kan filme i vidvinkel og fokusere både på kloss hold og langt unna alt etter navigasjonskravene.
Sensorenes data blir samlet opp av Nvidias kraftige grafikkprosessor Drive-Orin. Datamaskinen er bygget til å håndtere store mengder data fra sensorene og kan klare hele 254.000 milliarder beregninger i sekundet.
Teknologien har også innebygget maskinlæring slik at taxien hele tiden forbedrer kjøringen sin og lærer av tidligere feil.
Kappløp mot Google
Pony.ai- taxier skal konkurrere med kjøretøy fra blant andre Google, som er en av pionerene innen selvkjørende biler.
Siden 2010 har teknologi-giganten jobbet med robot-bilene sine, som forrige sommer passerte 20 millioner test-kilometer på offentlige veier.
Google har under navnet Waymo lansert sin egen taxi-tjeneste i flere amerikanske storbyer med San Francisco som siste skudd på stammen, men fortsatt ikke med en full taxi-lisens, som pony.ai nå har fått.
Det amerikanske advokatfirmaet Gerber med bilskader som spesialfelt mener at de autonome bilene i gjennomsnitt har 9,1 uhell per million kjørte kilometer, mens det tallet ligger på 4,1 for tradisjonelle biler.
Skadene er dessuten mindre ved ulykkene.