Gi gass med grønn samvittighet

Med en ny smart bilmotor kan bilen både være fornuftig familiebil og sporty muskelbil på samme tid.

Den første bilen med den nye VC-T-motoren sendes ut på landeveien i 2018.

© NISSAN

Etter mer enn 20 års utvikling har japanske ingeniører nå klare med en bilmotor som bryter med det evige kompromisset: Skal motoren spare på bensinen eller ha massevis av hestekrefter?

Den såkalte VC-T-motoren klarer begge deler. Ved hjelp av en snedig mekanisk anordning – en multilink – kan det såkalte kompresjonsforhold justeres.

Og det forholdet er avgjørende for om motoren er sparsommelig eller kraftig.

Ta en kikk inn i maskinrommet på den nye motoren:

Motoren justerer seg på millisekunder

På en bensinmotor må man sprøyte inn mye drivstoff i sylinderen for å få mange hestekrefter.

Og for å utnytte energien i forbrenningen best mulig må bensinen presses hardt sammen – kompresjonsforholdet skal være høyt.

Men hvis for mye bensin komprimeres for hardt, tar motoren skade.

Det geniale ved den nye motortypen er at den ved vanlig kjøring bruker et høyt kompresjonsforhold. Dermed bruker den lite bensin.

Men hvis den trenger mer krefter, for eksempel ved en forbikjøring, senker den i løpet av noen millisekunder kompresjonsforholdet og sprøyter mer bensin inn i sylindrene.

Superkrefter og 25 % mindre bensinforbruk

Den nye motoren har rundt 250 hk og bruker ca. 25 prosent mindre bensin enn en vanlig motor med like mye kraft.

Produsenten har brukt mer enn 20 år på å utvikle den nye motortypen.

© NISSAN

Det japanske luksusbilmerket Infiniti sender den første modellen med VC-T-motor ut på veiene i 2018.