Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tesla forulykket på motorvej.

Etter ulykker: Myndigheter undersøker Tesla-sikkerhet

En rekke ulykker får amerikanske myndigheter til å undersøke Teslaenes sikkerhet. Spesielt den omdiskuterte autopiloten og bilenes svært brennbare batterier er i søkelyset. Elon Musk holder imidlertid fast på at elbilene er tryggere enn vanlige biler.

Shutterstock

På en villavei nord for Houston i Texas døde nylig to menn. I en sving kjørte de inn i et tre i høy fart, og bilen ble totalt utbrent.

Men de to kjørte ikke bilen. Faktisk var det ifølge lokale myndigheter ingen som kjørte den. Bilen, en Tesla Model S fra 2019, var trolig på autopilot.

Ulykken kommer i kjølvannet av 23 saker, og det har fått amerikanske myndigheter til å se nærmere på både elbilenes programvare og maskinvare.

Ulykker skaper tvil om sikkerheten

Den nye dødsulykken får kritikerne til å gjenta tidligere bekymringer, blant annet

  • at autopiloten ikke burde virke uten en fører i førersetet
  • at autopilotfunksjonen bare burde virke på motorveier med tydelige merker i veibanen
  • at branner i elbilenes batterier er vanskelige å slukke og ofte flammer opp igjen

Tesla har lagt ned PR-avdelingen sin, så uttalelser om hendelsen kommer direkte fra direktør Elon Musk selv – som regel via Twitter. Han tviler på at autopiloten har blitt slått på i dette tilfellet. Han sier også at bilen ikke engang hadde den påkrevde programvaren installert.

Tesla har flere ganger understreket at autopilotfunksjonen ikke er helautomatisk. Den gjør altså ikke sjåføren overflødig.

Bilers autopilot vurderes på en skala fra 0 til 6, der 0 er en bil som utelukkende styres av sjåføren, mens 6 er en bil der sjåføren kan sette seg bak rattet og legge seg til å sove.

Selv de mest avanserte Teslaene ligger høyst på 2, noe som indikerer at sjåføren fortsatt styrer selv om autopiloten kan hjelpe med for eksempel å skifte fil.

Kritikken etter de siste ukenes saker fører til alvorlige spørsmål om Teslas autopilot fungerer som lovet.

Flere Tesla-eiere beskriver situasjoner der autopiloten kan slås på selv om veibanen ikke har de markeringene bilens kameraer navigerer etter.

På nettet florerer det med videoer av førerløse Teslaer, noe som burde være umulig med mindre sabotører lurer programvaren, for eksempel ved hjelp av setebeltet.

Men selv i det tilfellet burde autopiloten slå seg av hvis det går ti sekunder uten at bilen registrerer bevegelser i rattet.

Se hvordan autopiloten i en Tesla virker

Ifølge Teslas egne tall er risikoen for en ulykke mens autopiloten er slått på, en tiendedel av risikoen i en vanlig bil med et menneske bak rattet.

Slukking av batteribrann tar 24 timer

Tidlige meldinger gikk ut på at slukningsarbeidet etter ulykken i Texas tok fire timer.

Men brannvesenet har siden forklart at de bare ble på ulykkesstedet i de fire timene for å kjøle ned det overopphetede batteriet.

Den egentlige brannen ble slukket i løpet av få minutter, ifølge brannvesenet.

Elbilens spesielle batterier er imidlertid beryktet for å brenne lenge og for å ha lett for å flamme opp igjen. Ifølge Tesla kan det ta 24 timer å slukke en batteribrann i en av firmaets elbiler.

Derfor brenner elbilbatterier lenge

Branner i elbilbatterier er vanskelige å slukke på grunn av et fenomen som kalles termisk rømling – en kjedereaksjon som er vanskelig å stoppe når den først har begynt.

Det krever dessuten opptil 30 000 liter vann å kjøle ned batteriet tilstrekkelig, og selv etter dette anbefaler Tesla at bilene skal holdes i karantene i 48 timer.

I årene som kommer, vil slukningsarbeidet trolig gå raskere etter hvert som brannfolkene får mer erfaring med å slukke denne typen branner.

Dessuten har Tesla tatt patent på en teknologi som automatisk ventilerer et batteri hvis det begynner å bli overopphetet.

Firmaet håper at det kan bremse eller helt stoppe den løpske reaksjonen i batteriene og dermed bedre sikkerheten i elbilene.

Les også:

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul