Den førerløse lastebilen inntar veiene i 2021

Et amerikansk firma skal nå sende selvkjørende lastebiler ut på veiene uten å ha med sjåfører som sikkerhet.

Et amerikansk firma skal nå sende selvkjørende lastebiler ut på veiene uten å ha med sjåfører som sikkerhet.

TuSimple, Inc

Den førerløse lastebilen holder nå på å passere den førerløse personbilen. Allerede i år vil det amerikanske firmaet TuSimple foreta de første forsøkene med å slippe lastebiler løs på veiene, der de må klare seg på egen hånd.

De er i 2020 blitt testet i forsøk der de har transportert varer på utvalgte ruter, men der det har vært sjåfører med som kunne ta over hvis noe gikk galt.

I 2020 foretok firmaet TuSimple de første prøvekjøringene av den autonome lastebilen. En sjåfør var imidlertid med som sikkerhet.

© TuSimple, Inc

Det er flere grunner til at selvkjørende lastebiler holder på å legge seg i front. Først og fremst er rutene fastlagt på forhånd, og de kjører det meste av tiden på store motor- og hovedveier, der trafikken er enklest.

Deretter er selve størrelsen på lastebilene en fordel. Det er bedre plass til de datamaskinene og sensorene kjøretøyet trenger for å orientere seg.

Dessuten kan sensorene plasseres høyere på en lastebil, noe som gir lengre utsyn og bedre overblikk.

🎬 VIDEO: Se presentasjon av den autonome lastebilen

TuSimples lastebiler orienterer seg med optiske kameraer, radar og såkalt lidar, som fungerer som radar, bare med lysbølger i stedet for radiobølger.

Systemet gir et utsyn på en kilometer eller om lag dobbelt så langt som en sjåfør kan orientere seg.

Lastebilen holder oversikt med radar, lidar og optiske kameraer. Lidaren (lyseblått) rekker 200 meter fram, radaren (grønn) rekker 300 meter fram, mens de optiske kameraene (oransje) ser 1000 meter fram, om lag dobbelt så langt som en sjåfør.

© TuSimple, Inc

Samtidig er den autonome lastebilens reaksjonstid ifølge TuSimple 15 ganger kortere, og den datastyrte kjøringen er mer flytende med færre oppbremsinger og veibaneskift.

Det gir mindre slitasje på dekkene og en drivstoffbesparelse på om lag ti prosent. Dessuten faller fraktkostnadene med 40 prosent når lønn til sjåføren spares.

Hvis de nye forsøkene går bra, regner firmaet med å sette minst 50 autonome lastebiler i kommersiell drift i 2024.