Det er flere grunner til at selvkjørende lastebiler holder på å legge seg i front. Først og fremst er rutene fastlagt på forhånd, og de kjører det meste av tiden på store motor- og hovedveier, der trafikken er enklest.
Deretter er selve størrelsen på lastebilene en fordel. Det er bedre plass til de datamaskinene og sensorene kjøretøyet trenger for å orientere seg.
Dessuten kan sensorene plasseres høyere på en lastebil, noe som gir lengre utsyn og bedre overblikk.
🎬 VIDEO: Se presentasjon av den autonome lastebilen
TuSimples lastebiler orienterer seg med optiske kameraer, radar og såkalt lidar, som fungerer som radar, bare med lysbølger i stedet for radiobølger.
Systemet gir et utsyn på en kilometer eller om lag dobbelt så langt som en sjåfør kan orientere seg.
Samtidig er den autonome lastebilens reaksjonstid ifølge TuSimple 15 ganger kortere, og den datastyrte kjøringen er mer flytende med færre oppbremsinger og veibaneskift.
Det gir mindre slitasje på dekkene og en drivstoffbesparelse på om lag ti prosent. Dessuten faller fraktkostnadene med 40 prosent når lønn til sjåføren spares.
Hvis de nye forsøkene går bra, regner firmaet med å sette minst 50 autonome lastebiler i kommersiell drift i 2024.