Vitenskapens aller største ønsker for 2020-tallet

Solbensin, utryddelse av malaria og en teori om alt – les forskerne høyeste ønsker for det tiåret vi nå går inn i.

CERN

Fysikernes ønskeliste

James Webb-teleskopet finner liv på jorda 2.0

Satellitten TESS jakter på nå på beboelige steinplaneter ved sollignende stjerner i nabolaget vårt, og fra 2021 skal romteleskopet James Webb lete etter liv på de mest lovende kandidatene.

Romteleskopet kan finne tegn til liv ved å registrere spektra av steinplanetenes atmosfærer.

Når gjenskinnet fra stjernen og varmestrålingen fra planeten passerer atmosfæren, absorberer ulike molekyler ulike bølgelengder av lys.

Dermed kan astronomene se hva atmosfæren består av. Hvis atmosfæren for eksempel inneholder mye oksygen, kan det være tegn på at planeten er et hjem for planter.

Et annet tegn på liv er metan, som på jorda produseres av bakterier og drøvtyggere.

Jordlignende planet

Jordlignende steinplaneter blir hovedmålet for romteleskopet James Webb.

Gåten om mørk energi blir løst

I 1998 oppdaget astronomer at fjerne supernovaer lyste mye svakere enn de hadde trodd, sammenlignet med supernovaer som ligger nærmere oss.

Årsaken var at universet har utvidet seg stadig raskere de siste fem milliarder årene.

Universet udvider sig

© Roen Kelly/Discover Magazine

Universets historie

BIG BANG.

Universet utvider seg voldsomt for om lag 13,7 milliarder år siden.

INFLASJON

All energi og all materie slynges fra hverandre, og universet utvider seg raskere enn lysets hastighet.

AKSELERASJON

For fem milliarder år siden får mørk energi universets utvidelse til å akselerere.

Her er vi nå.

Akselerasjonen kan skyldes en mørk, frastøtende energi som romteleskopet WFIRST skal peile seg inn på.

WFIRSTs 2,4 meter brede hovedspeil har et synsfelt som er 100 ganger større en romteleskopet Hubble.

Derfor kan WFIRST observere langt flere supernovaer fra den gangen universets utvidelse begynte å skyte fart.

WFIRST rumteleskopet

WFIRSTs 2,4 meter brede speil er koblet til et nærinfrarødt kamera.

Gigantakselerator bekrefter teori

Alle galakser roterer så raskt at de ytterste stjernene ville bli slynget ut i alle retninger hvis de ikke hadde blitt holdt fast i banene sine av en stor, usynlig masse: mørk materie.

Tvillingpartikler er fysikernes beste kandidat til hva mørk materie består av, og derfor håper de å kunne produsere dem eksperimentelt i en ny gigantisk akselerator.

Future Circular Collider (FCC) skal etter planen være 100 kilometer i diameter og bygges i en underjordisk tunnel ved CERN i Genève.

Her vil den dundre sammen protoner med en energi som er sju ganger høyere enn Large Hadron Collider, LHC, makter.

Målet er å enten finne tvillingpartiklene eller utelukke at de finnes.

Tvillingene forutsies av superstrengteori, som forener de to grunnpilarene i moderne fysikk og astronomi: standardmodellen, som beskriver atomenes verden, og relativitetsteorien, som beskriver tyngdekraften, tiden og rommet.

Så hvis FCC finner tvillingpartiklene, vil det underbygge fysikernes grunnleggende teorier.

Legenes ønskeliste

Genspleiset mygg utrydder malaria

Hvert år dør over en million mennesker av malaria. Men nå har forskere genspleiset myggen, slik at de blir immune overfor malariaparasitten og ikke kan spre den fryktede sykdommen til mennesker.

Egenskapen er dominant, så hvis de genspleisede malariamyggene slippes ut i naturen og parer seg med ville mygg, vil alt avkommet være immunt overfor malariaparasitten.

I prinsippet kan de genspleisede myggene spre immuniteten mot parasitten til alle ville malariamygg i et område i løpet av bare noen tiår. Det vil utrydde den fryktede tropesykdommen.

Metoden er bare testet i laboratoriet, og strategien er derfor ikke uten risiko.

Hvis ett eller annet går galt, og genet begynner å oppføre seg på en uforutsett måte, kan ikke biologene begrense spredningen når de genspleisede myggene først er sluppet ut i naturen.

De lysende myggene har fått et resistensgen overfor malariaparasitten.

© A.A. James

Alle får kartlagt genomet sitt

Flere steder i verden kartlegger forskerne i dag individuelle genomer for store grupper. Blant annet på Island, der forskere har kartlagt genomene til tusenvis av mennesker.

Prosjektene skal avsløre de genetiske årsakene til folkesykdommer som kreft, demens og hjerte-kar-sykdommer.

I løpet av 2020-tallet kan nyfødte få kartlagt genomet sitt rett etter fødselen, noe som avslører hvilke sykdommer barnet står i fare for å bli rammet av i løpet av livet.

Hos voksne kan et personlig genom avklare hvor raskt en bestemt type medisiner blir omsatt, slik at dosen kan skreddersys til hver enkelt pasient.

Firmaet deCODE har kartlagt hele genomet hos 2636 islendinger.