Målet med appen er å skape et alternativ til teknologi-gigantene.
Det skal ifølge Dorsey skje ved å bygge opp en ny «åpen og desentralisert» protokoll for sosiale medier som også er fundamentet for Bluesky.
Fjerne teknologi-gigantenes makt over brukerdata
Dorseys mål er at brukernes data ikke skal kontrolleres av et enkelt selskap. Tvert imot skal bedrifter og enkeltpersoner ha mulighet for å bygge sine egne apper, tjenester eller anbefalingsalgoritmer på grunnlag av de samme underliggende nettverkene og dataene som er tilgjengelige for alle.
Det står i skjærende kontrast til forretningsmodellene bak sosiale medier som Instagram og Twitter, som blir drevet av selskaper som bestemmer over både algoritmer og brukerdata.
Med andre ord vil Dorsey ta et oppgjør med de vanntette skottene som i dag forhindrer internettbrukere i å kommunisere på tvers av sosiale medier. Hvis man for eksempel ikke liker YouTubes automatiske anbefalinger, kan man fritt skifte til en annen app som gir adgang til de samme videoene, men et annet anbefalingssystem.
Det er fortsatt usikkert når den ferdigutviklede appen blir lansert.
Fundamentet til den nye sosiale plattformen ble skapt og finansiert av Twitter i 2019, men er ifølge selskapet fullstendig uavhengig.