Cowboy 4 - elcykel - tech-klumme

Tre toppmoderne elsykler til den teknologifrelste

En toppmoderne elsykkel med den nyeste teknologien uten å bli ruinert – ja takk, sier teknologiekspert Nicolai Franck og gir deg sine tre beste anbefalinger.

En toppmoderne elsykkel med den nyeste teknologien uten å bli ruinert – ja takk, sier teknologiekspert Nicolai Franck og gir deg sine tre beste anbefalinger.

Cowboy

Er du på utkikk etter en toppmoderne elsykkel med ekstra smarte funksjoner, så les mer her.

Jeg har samlet tre av de stiligste og mest avanserte elsyklene som det samtidig er mulig å ha råd til.

Ny spalte innvier deg i ukens største teknologinyheter

Nicolai Franck Tech-klumme
©

Spaltens forfatter er Nicolai Franck, teknologiekspert med stor kunnskap om teknologi, dingser, internett og digitale tjenester.

Spalten er uavhengig, og ingen produsenter har betalt for å bli omtalt.

1. Cowboy 4 & 4ST

Det er en lang vei fra en klumpete konvensjonell sykkel med batteri på bagasjebrettet til den vakre utformingen Cowboy disker opp med.

© Cowboy

Tiden har for lengst løpt fra klumpete elsykler med enorme batterier på bagasjebrettet.

En av de kanskje best utformede elsyklene er Cowboy 4, som kommer fra det belgiske firmaet som bare heter Cowboy.

Sykkelen er stilig, og den er fullspekket med interessant og toppmoderne teknologi.

For eksempel kan du låse opp sykkelen automatisk, bare ved å nærme deg med telefonen i lommen. Det fungerer altså i grove trekk som en Tesla.

En egen app er et must for en moderne elsykkel, og Cowboy skuffer på ingen måte.

© Cowboy

Den tilhørende appen har en rekke smarte funksjoner.

Alt fra statistikk over alle sykkelturene dine til værvarsler før du drar om morgenen og trinn-for-trinn-navigasjon hvis du trenger å finne veien.

Telefonen monteres på styret og lades trådløst mens du sykler.

Med trådløs opplading og direkte integrering mellom mobil og elsykkel er Cowboy helt i tet.

© Cowboy

Appen har også en rekke sikkerhetsfunksjoner.

For eksempel kan telefonen selv ringe etter hjelp hvis du faller. Skulle sykkeltyven være på ferde, kan du finne igjen sykkelen med den innebygde GPS-sporingen.

Batteriet er elegant integrert i rammen, men kan lett demonteres slik at du kan lade det innendørs.

Cowboy 4 har en rekkevidde på om lag 70 kilometer på en oppladning. Den fås også i en 4 ST-utgave (noen vil kalle det en damemodell) med innsteg og mer tilbakelent sittestilling.

Den lekre Cowboy 4 finnes også i en «damemodell» (4 ST) med innsteg og høyere styre

© Cowboy

De første utgavene av Cowboy 4 blir levert til høsten, men kan allerede forhåndsbestilles. Syklene leveres imidlertid ikke til Skandinavia enda.

2. VanMoof S3 & X3

Nederlandske VanMoof har integrert batteriet helt i rammen og oppnådd et ekstremt rent utseende... men med en liten utfordring.

© VanMoof

Cowboys kanskje største konkurrent er nederlandske VanMoof, som leverer modellene S3 og X3.

Både uttrykket (på herresyklene) og de avanserte funksjonene ligner mye, men det er en ganske markant forskjell.

Du kan ikke ta av batteriet på VanMoof-syklene, siden det er integrert i rammen. Så du må enten lade opp sykkelen på gaten eller i en garasje eller ta den med inn når batteriet trenger strøm.

VanMoof har imidlertid utviklet et ekstrabatteri som lett kan monteres på sykkelen slik at man slipper problemet med oppladning utendørs. Samtidig kan ekstrabatteriet gi opptil 100 kilometer ekstra rekkevidde.

Ekstrabatteriet gir 100 kilometer ekstra rekkevidde og fikser samtidig utfordringene med opplading av det integrerte batteriet.

© VanMoof

En kul funksjon med VanMoof-sykler er at man kan legge til sykkelen i Apples «Find My»-app.

Det vil si at du alltid kan lokalisere sykkelen hvis den skulle bli borte, på samme måte som hvis du har mistet telefonen eller en av Apples nye AirTags.

TYVERISIKRET: Sporingen i VanMoof-elsykkelen er så god at firmaet lover deg ny sykkel hvis de ikke finner den stjålne på 14 dager.

© VanMoof

Det nederlandske elsykkelfirmaet tilbyr også en egen tyverisikringstjeneste. Blir sykkelen stjålet og VanMoof ikke finner den innen 14 dager, gir de deg en ny sykkel.

VanMoof har nettopp utvidet antallet land de leverer til. De sender nå til de fleste nordiske land.

3. Veloretti

Veloretti er nye på elsykkelmarkedet, og her er det retro for alle pengene uten å gå på kompromiss med teknologien.

© Veloretti

Mens både Cowboy og VanMoof har vært med på å definere hvordan smarte elektriske sykler skal se ut, har nederlandske Veloretti så langt bare produsert tradisjonelle sykler.

Men nå har tiden kommet til de første elektriske Velorettiene, som har fått navnene Electric Ivy og Electric Ace.

Særlig damemodellen Ivy har et langt mer tradisjonelt utseende enn Cowboy og VanMoof. Men bak det ytre skjuler det seg toppmoderne elsykler.

Her får du, akkurat som med de to ovennevnte syklene, et gir som skifter automatisk avhengig av hvor hardt du tråkker.

Og det klassiske sykkelkjedet, som må smøres, er erstattet av en rem av karbon.

Velorettis elsykler kan også kobles til telefonen, og du får også GPS-sporing, støtte for Apples «Find My»-app, navigasjon og et instrumentpanel med oversikt over sykkeldata.

I beste Tesla-stil kan sykkelen motta trådløse oppdateringer slik at nye funksjoner kan legges til etter kjøp via en integrert 4G-forbindelse.

Slutt på sykkelolje, knasende gir og svarte fingre. En drivrem av karbon og automatiske girskift er dine nye beste venner.

© Veloretti

Veloretti har imidlertid et lite ess i ermet.

På styret er det innebygd en liten skjerm som kobler seg til telefonen din via Bluetooth.

Det betyr at du kan beholde telefonen i lommen og likevel utnytte Veloretti-appens funksjoner – og for eksempel få veibeskrivelser mens du sykler.

Akkurat som på Cowboy kan Velorettis batterier tas av og lades opp innendørs. Fullt oppladet går Ivy og Ace opptil 120 kilometer på en oppladning.

Velorettis elsykler blir foreløpig bare solgt i Nederland, Belgia og Tyskland. Den gode nyheten er at de nordiske landene er de neste på listen over land firmaet vil begynne å selge til.

Hvorfor de tre?

Felles for de tre syklene jeg har tatt med her, er at de ikke bare er elektriske.

De benytter anledningen til å utvikle apper og tjenester som gjør dem smartere og morsommere for folk (som meg) som liker å leke med teknologi.

Akkurat som med de nyeste elbilene holder disse tre syklene på å bli til datamaskiner der programvare og maskinvare i fellesskap skaper opplevelsen.

Alle tre har automatgir, karbonrem i stedet for kjede og LED-lykter integrert i sykkelen. De er bygd for framtiden og ikke som en elektrifisert utgave av fortiden.

Utseendemessig ser de mye bedre ut enn de fleste elsykler man ser i gatebildet. Og hvis man betaler over 20 000 kroner for en sykkel, gjør det ikke noe om den også ser bra ut.

Viktigst av alt: Både Cowboy og VanMoof har fått virkelig gode anmeldelser, og syklene blir bare bedre hele tiden.

Velorettis elsykler er helt nye. Men også de har blitt lovprist i de første testene.

Jeg gleder meg allerede til å følge med når de nye syklene kommer ut på gatene. For elsykler bør spille en like stor rolle i elektrifiseringen av transporten vår som bilene.