Teknologispalten: Her er framtidens elektriske transportmidler

Scootere, sykler og små biler skal gjøre framtidens bytransport bærekraftig. Og kanskje styrer vi en dag bilen med tankens kraft.

Scootere, sykler og små biler skal gjøre framtidens bytransport bærekraftig. Og kanskje styrer vi en dag bilen med tankens kraft.

Mercedes-Benz

Den store bil- og transportmessen IAA Mobility har nettopp funnet sted i München.

Å dømme etter bilene, elsyklene og de andre kjøretøyene som ble vist fram, er det ingen tvil om at framtidens transport er elektrisk – og at særlig bilbransjen har forstått at bærekraft er en parameter de må konkurrere på.

Nicolai Franck Tech-klumme
©

Ny spalte innvier deg i ukens største teknologinyheter

Spalten er skrevet av Nicolai Franck, teknologiekspert med stor kunnskap om teknologi, elektronikk, internett og digitale tjenester.

Nicolai utgir dessuten nyhetsbrevet Techliv og er programleder for podkasten med samme navn.

Spalten er uavhengig, og ingen produsenter har betalt for å bli omtalt.

Vi har samlet noen av de mest interessante og innovative transportmidlene og framtidskonseptene – med særlig vekt på alternativer til bilen og andre former for moderne bytransport.

Polestar Re:Move — en ny form for pakketransport

© Polestar

Jeg vet ikke helt hva man skal kalle denne dingsen fra det svensk-kinesiske selskapet Polestar. Men prototypen på Re:Move er i hvert fall tenkt til levering av pakker – særlig i byer der trafikken og luftforurensningen er tett.

Re:Move er 75 cm bred, 12 mindre enn de danske Christiania-syklene. Den kan altså fint kjøre på en sykkelsti.

Polestars elektriske lastesykkel kan ifølge selskapet frakte opptil 180 kilo. Så det er altså rik anledning til å flytte selv ganske tunge kasser og varer på denne nye formen for transportmiddel.

Microlino – verdens (kanskje) søteste bil

© Microlino

Transportmidler lagd for tett befolkede byer er antagelig en trend vi kommer til å se mye mer av.

Den kanskje søteste bilen – som egentlig er en en slags elektrifisert sykkel med fire hjul – er Microlino. Selv om den er veldig kompakt, har den faktisk en topphastighet på 90 km/t.

Den første utgaven av bilen skulle snart være klar til å bli sendt ut på veier og gater i Europa.

BMW har elsykkel klar

© BMW

Hvor viktig det er for produsentene å signalisere at de er med på bærekraftsbølgen, blir for alvor klart når et selskap som BMW plutselig viser fram en elsykkel.

Ifølge BMW kan i Vision Amby, som er sykkelens navn, stilles inn på tre ulike topphastigheter: 25, 45 og 60 km/t. Det er altså like mye en moped og lett motorsykkel som en sykkel.

Konseptelsykkelen er utstyrt med et stort batteri som ifølge selskapet gir den en rekkevidde på 300 kilometer på den laveste topphastigheten.

Sykkelen er i familie med en bil

BMW i Vision Circular

© BWM

Sykkelen er en del av et nytt gjenbrukskonsept som BMW også presenterte i en bilutgave de kaller BMW i Vision Circular. Både bil og sykkel er blant annet lagd av gjenbruksaluminium og -plast.

Bilen bruker også lys til å gi karosseriet noen av de visuelle detaljene som vanligvis er lagd i metall eller plast, blant annet i fronten.

VW skal gjøre elbiler til allemannseie

© Volkswagen

Foreløping finnes det ikke noen helt gode alternativer hvis man bare vil ha en liten og billig elektrisk bybil. Men også dette segmentet blir det snart kamp om.

På IAA-messen viste Volkswagen fram en konseptbil med navnet ID. Life, som etter planen skal være klar til salg i 2025 med en startpris på 20 000 euro – omtrent 200 000 norske kroner.

Volkswagen har dessuten halvert rattet, litt i stil med Teslas nye Modell S. Det er imidlertid ikke sikkert at denne detaljen blir bevart når bilens endelige utforming er klar.

© Volkswagen

Moped bygd for bilfrie byer

Valgmulighetene for elektriske kjøretøyer med to hjul blir flere og flere. Det svenske firmaet Cake presenterte sin siste moped, Makka, som har et helt unikt utseende.

Den fås i én utgave som har en toppfart på 25 km/t, og en som kan kjøre i 45 km/t. Samtidig presenterte Makka en såkalt mobility bundle sammen med Polestar.

Dette er en plattform som festes på tilhengerfestet på elbilen, og her står så mopeden og får ladet batteriet mens den fraktes rundt.

Poenget er at man skal parkere bilen utenfor framtidens bilfrie bykjerner og kjøre videre på mopeden.

Mercedes-Benz VISION AVT: Styr bilen med tankens kraft

Mercedes-Benz Vision AVT

© Mercedes-Benz

Bilmesser er også stedet der produsentene presenterer sine villeste ideer. Det gjorde Mercedes-Benz med konseptbilen Vision AVT.

Bilen er lagd for å skulle styres med tankens kraft via det man kaller et hjerne-maskin-grensesnitt. Det er imidlertid fortsatt en teknologi som ligger mange år inn i framtiden – hvis den noen gang blir til noe.

Mercedes stilte imidlertid med en veldig tidlig prototype av bilens karosseri som gjester på messen kunne prøvesitte.

Mercedes Benz Vision AVT

© IAA Mobility

Ikke alt blir til virkelighet

Transportmidlene våre blir elektrifisert raskere enn de fleste ville ha trodd for noen år siden. Og det kommer flere og flere muligheter for transport uten en stor bil.

Det er imidlertid viktig å huske på at flere av de viste transportmidlene er konsepter og prototyper. Det er altså ikke sikkert at de blir til virkelighet.