Sju måneder med elbil: Tre fordeler og to ulemper

Jeg har hatt elbil i sju måneder, og det er både fordeler og ulemper med de klimavennlige kjøretøyene. Her er det du bør vite hvis du vurderer å bytte ut bensinbilen med en elektrisk.

Jeg har hatt elbil i sju måneder, og det er både fordeler og ulemper med de klimavennlige kjøretøyene. Her er det du bør vite hvis du vurderer å bytte ut bensinbilen med en elektrisk.

Unsplash

Går du med tanker om å bytte til elbil?

Som med all annen teknologi er det både klare fordeler, små tilbakeskritt og nye ting man må sette seg inn i.

Her er det jeg har lært etter sju måneder som elbilist.

Nicolai Franck Tech-klumme
©

Ny spalte innvier deg i ukens største teknologinyheter

Spaltens forfatter er Nicolai Franck, teknologiekspert med stor kunnskap innenfor teknologi, dingser, internett og digitale tjenester.

Han utgir nyhetsbrevet Techliv og er programleder for podkasten med samme navn.

Fordel 1: En fot styrer skuta

Det beste med å kjøre elbil er det som kalles enpedalsmodus.

Konseptet, som opprinnelig ble utviklet av Nissan under navnet e-Pedal, går ut på at du stort sett kan kjøre bilen med én fot.

Når du slipper gasspedalen, bremser nemlig bilen ned automatisk, og den vanlige bremsepedalen trenger du bare hvis du må stoppe veldig brått.

Det er en helt fantastisk måte å kjøre bil på, og en bonus er at den regenerative bremsingen sender strøm tilbake til batteriet i bilen.

Dessuten føles det mye tryggere at bilen begynner å bremse i det øyeblikket du slipper gasspedalen.

Det krever nesten ingen øvelse å lære å kjøre med én pedal og foreta perfekte nedbremsinger ved rødt lys eller svinger. Og det gjør det både enkelt og behagelig å kjøre bil.

Det er ikke alle elbiler som har enpedalsmodus, der bilen bremser helt ned til full stopp. Personlig ville jeg unngå en elbil som ikke kan det.

Række af grå elbiler oplader

En av ulempene ved å kjøre elbil er at det fortsatt er langt mellom ladestasjonene noen steder, og lengre turer krever derfor litt ekstra planlegging.

© Shutterstock

Fordel 2: Farvel til girskift, god dag til framtiden

Elbiler har ikke gir. Det betyr at turtallet bare fortsetter oppover når du trykker på gasspedalen.

Elmotorer har like stort dreiemoment ved alle turtall, og de fleste elbiler har derfor kraftig akselerasjon sammenlignet med bensinbiler. Samtidig gir fraværet av girskifter en roligere kjøreopplevelse.

Hvis du – som jeg – kommer fra en bil med manuelt gir, føles det som en markant oppgradering.

Selv om du bytter fra en bil med automatgir, føles det mye mer tilfredsstillende at bilen aldri ligger i et for høyt eller for lavt gir – eller at girskiftene lugger.

For de aller fleste vil det være markant billigere med strøm enn bensin. Nicolai Franck

Fordel 3: Strøm er billigere enn bensin

Elbiler er fortsatt dyrere i innkjøp enn bensinbiler.

Men over hele bilens levetid er elbiler billigere.

For de aller fleste vil det være langt billigere å kjøre på strøm enn bensin. Litt avhengig av hvilken ladeløsning du har, kan utgiftene til strøm være under halvparten av de tilsvarende bensinutgiftene.

I tillegg er elbiler ofte billigere når det gjelder service. Det er ganske enkelt langt færre deler på en elbil, og derfor færre deler som kan gå i stykker. Det er heller ikke partikkel- og oljefiltre som må skiftes.

Det store usikkerhetsmomentet er naturligvis hvor godt batteriet holder, siden det er den aller dyreste delen i en elbil.

Alle bilprodusenter har en eller annen form for garanti på batteriene sine, men det er fortsatt uklart hva det eventuelt vil koste å skifte et batteri 8–10 år inn i framtiden.

Rød elbil med opladerkabel i

For de fleste vil det være billigere å fylle strøm enn bensin, men prisene varierer fortsatt mye og kan være vanskelige å få oversikt over.

© Unsplash

Ulempe 1: Det krever mer planlegging å lade

Alt er imidlertid ikke rosenrødt i elbilland.

I motsetning til en bensinbil, som kan fylles så godt som alle steder til en rimelig ensartet pris, så må man kartlegge kjøremønstrene sine ganske detaljert for å finne den optimale ladeløsningen som elbilist.

Kjører du stort sett bare korte turer, kan du klare deg med en elbil med lite batteri. Kjører du ofte langt, trenger du en bil med stort batteri.

Store batterier gjør imidlertid ikke bare bilen dyrere, det er også mer belastende for klimaet å produsere.

Eier du bolig, kan du få din egen ladestasjon, noe som betyr lavere ladepriser. Samtidig er du alltid sikker på å kunne lade når du trenger det.

Leier du, kan du risikere å måtte basere deg på offentlige ladestasjoner. Og du kan ikke være sikker på å finne en ladestasjon fra den leverandøren du eventuelt har et abonnement hos.

Det kan være enorm forskjell på hvor raskt de ulike ladestasjonene kan lade opp bilen din, og det er fortsatt områder der det er veldig vanskelig å finne en ladestasjon

Ulempe 2: Priser på lading er litt av en jungel

Som tidligere nevnt kan det være store besparelser på å lade en elbil i stedet for å fylle tanken på en bensinbil.

Personlig har jeg foreløpig spart omkring 55 prosent sammenlignet med det jeg ville ha betalt for bensin til min gamle og ganske lille bensinbil.

Men prisene på å lade en elbil varierer voldsomt, og det kan være litt av en jungel å finne fram i.

Igjen er det viktig å kartlegge kjørebehovet for å finne den rette løsningen.

Kjører du 10 000 eller 50 000 kilometer i året? Lader du bare hjemme? Eier du bolig, eller leier du?

Hvis du kan lade hjemme, og du sjelden har behov for å lade når du er på farten, kan du lade bilen virkelig billig.

Da kan du også laden når strømprisen er lav, eller når CO2-utslippene fra strømproduksjonen er minst.

Personlig har jeg foreløpig spart omkring 55 prosent sammenlignet med det jeg ville ha betalt for bensin til min gamle og ganske lille bensinbil. Nicolai Franck

Leier du bolig, eller lader du ofte andre steder, er det vanskeligere å finne den rette ladeløsningen.

Du kan være nødt til å lade på nettverkene til flere ulike leverandører. Og det betyr kanskje at du bør opprette ulike kontoer, og samtidig at prisen for å lade kan variere ganske betydelig.

Kjører ikke du så mange kilometer i året, er det ikke sikkert det lønner seg å abonnere på fri månedlig lading. Har du et større kjørebehov, derimot, kan det være den klart billigste løsningen.

Summa summarum: Fram til infrastrukturen blir mer moden og prisstrukturen blir jevnere og mer oversiktlig, er det mer komplisert å finne den beste og billigste ladeløsningen sammenlignet med bare å kjøre inn på nærmeste bensinstasjon.

En elbil gir ikke bare bedre klimasamvittighet. Det føles som en klar teknologisk oppgradering. Nicolai Franck

Selv om det er noen ting man bør undersøke og venne seg til når man skifter til elbil, så har ikke jeg angret et sekund.

En elbil gir ikke bare bedre klimasamvittighet — det føles som en klar teknologisk oppgradering. Og jeg kan ganske enkelt ikke forestille meg at jeg noen gang kommer til å eie en bensinbil igjen.