Kunstig dovendyr skal overvåke regnskogen

En ekstremt treig robot kan gi biologer ny kunnskap om truede dyr og planter i jungelen.

Georgia Tech

Forskere fra Georgia Institute of Technology har utviklet en svært langsom robot som er like energisparende som forbildet: dovendyret.

Den 0,9 meter lange SlothBot beveger seg langs en stålwire som er spent ut mellom to trær, men bare når det er nødvendig.

Den er drevet av solceller og flytter seg selv ut i solen når den trenger å bli ladet opp. Ellers sparer den energien til å drive instrumentene sine.

Roboten Slothbot er designet med dovendyret som forbilde. Den krever et minimum av energi, så den kan klare seg selv i månedsvis.

© Shutterstock & Georgia Tech

Utstyrt med termometer, fuktighetsmåler, CO2-detektor og kameraer skal den overvåke miljøet i regnskogen og holde øye med beboerne i økosystemet. Det gjelder for eksempel samspillet mellom rovdyr og byttedyr eller planter og bestøvere.

Overvåker i årevis

SlothBot kan være kontinuerlig til stede i flere måneder eller faktisk år, og derfor kan den gi biologer viktig kunnskap om balansen som styrer økosystemet i regnskogen.

Forskere fra Georgia Institute of Technology tester dovendyrroboten i den botaniske hagen i Atlanta før den sendes på oppdrag i regnskogen.