Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Elektroder i gresshoppens hjerne registrerer når den lukter sprengstoff.

© Barani Raman/Washington Uni in St. Louis
Teknologi - Roboter

Gresshopper skal snuse opp bomber

Gresshopper har en av naturens skarpeste neser. Nå vil forskere bore elektroder inn i hjernene deres og bruke dem som fjernstyrte bombehunder.

Hvorfor starte helt fra bunnen når naturen allerede har løsningen?

I stedet for å utvikle en kunstig nese som kan snuse seg fram til sprengstoff, forvandler forskere nå gresshopper til kyborger. Ideen er å plante sensorer i insektenes hjerner som kan registrere når dyrene lukter sprengstoff.

>> Er du vill etter roboter og fjernstyrte dingser? Kjøp Illustrert Vitenskap her og få en drone med på kjøpet.

Gresshopper er fra naturens hånd utstyrt med en fremragende «nese», som ingen kunstige sensorer kan hamle opp med. Luktesansen sitter i følehornene, som er utstyrt med flere hundre tusen luktreseptorer.

Hjernesignaler overføres til soldater

En sender på gresshoppens rygg skal overføre hjernesignalene til en mottaker som en soldat for eksempel kan holde i hånden. Mottakere oversetter signalene og lyser rødt så snart dyret får ferten av sprengstoff.

Neste skritt er å kle gresshoppenes vinger med et stoff som gjør det mulig å styre hvilken retning de flyr – ved hjelp av en laser.

Den amerikanske marinen har investert 750 000 dollar i det tre-årige forskningsprosjektet ved University of Washington, St. Louis, og de foreløpige resultatene er lovende.