Shapeshifters

Snart kan forskerne bygge roboter som T-1000 fra Terminator-filmene – de kan skifte form etter den oppgaven de skal løse.

© Paramount Pictures
Teknologi - Roboter

Fremtidens roboter skifter form etter oppgaven

Forskere har skapt flytende elektroniske komponenter til databrikker som fjerner en av de siste barrierene for utviklingen av formskiftende roboter.

I Terminator-filmene er roboten T-1000 en tøff motstander – en brutal snikmorder av flytende metall som kan anta et utall av former.

Formskiftende roboter som T-1000 er fortsatt fiksjon, men nå har forskere fra Carnegie Mellon University i USA skapt flytende elektroniske komponenter til databrikker. Dermed fjernes en av de siste store barrierene for utviklingen av en ny generasjon formskiftende roboter.

Datakomponenter blir flytende

I databrikker skrus milliarder av mikroskopiske brytere som kalles transistorer hele tiden av og på for å utføre digitale handlinger.

Forskere har etterlignet de små komponentenes oppførsel med to dråper av metallegering. Forskerne kan få dråpene til å smelte sammen og skape en elektrisk forbindelse, før de raskt skille seg fra hverandre igjen – akkurat som når en transistor i en databrikke blir skrudd av og på.

Roboter får fleksible kropper

Det flytende materialet kan også brukes til å bygge de banene i et elektrisk kretsløp som skaper forbindelse mellom komponentene.

Teknologien kan brukes i en ny type av roboter som ikke har noen fast kropp. De flytende elektriske komponentene kan inngå i et dynamisk kretsløp der hver enkelt del fungerer som en selvstendig celle som flytter seg rundt når de påvirkes av endringer i miljøet.

Når robotens kropp i tillegg bygges av bøyelig materiale, vil roboten kunne endre form slik at den passer til den oppgaven som skal utføres – som en virkelighetens T-1000.