Elbil oplader

Nytt superbatteri lades opp på bare 3 minutter

Harvard-forskere har skapt et nytt superbatteri til elbiler som kan holde minst 20 år og lades ultraraskt. Nå håper de det kan produseres i stor skala i løpet av noen få år.

Et batteri som kan holde i minst 20 år og lades opp på noen få minutter.

Det kan kanskje være innen rekkevidde for elbil-eiere i en overskuelig framtid.

I hvert fall hvis vi skal tro en gruppe Harvard-forskere som har utviklet et såkalt litium-metall-batteri som nylig har fått grønt lys til å bli produsert i større skala av teknologi-bedriften Adden Energy, Inc.

Store overraskelser i laboratoriet

Batteriet er et såkalt solid-state-batteri som har en elektrolytt i fast form i stedet for væske. Og det kan ifølge forskerne både bety bedre batteri-levetid og raskere ladning.

I laboratoriet mønstret den lille prototypen opp mot 10 000 ladesykluser. Og det er en tydelig forbedring. I dag kan de beste batteriene på markedet bare kan klare mellom 2000 til 3000 sykluser før ytelsen faller klart.

Samtidig klarte forskerne å lade opp prototypen i løpet av bare tre minutter, noe som også er et voldsomt framskritt siden dagens elbilene krever minst 30 minutters før de er opp mot 80 prosent ladet opp.

Men det betyr ikke at du i løpet å noen få år vil kunne lade opp elbilen din på bare et par minutter. Det forteller Søren W. Rasmussen, som er jurymedlem i det europeiske car of the year-komiteen og bilteknisk redaktør hos FDM – den største interesseorganisasjonen for bileiere i Danmark.

«Det kan godt være det er mulig å skape et batteri som kan klare det. Men vi forventer ikke at vi i årene som kommer kan skape en infrastruktur der det er mulig å flytte så mye energi på så kort tid», forteller han.

Han forstår dessuten godt at forskerne er begeistret for det høye antallet ladesykluser på hele 10 000 oppladninger. Men han mener det ikke får betydning i praksis ute på landeveiene siden de nåværende batteriene allerede er så gode at de fleste holder hele bilens levetid.

«En vanlig elbil-eier vil måtte lade opp bilen sin litt over hundre gang på et år. Derfor vil man aldri nå 10 000 ladninger i bilens levetid. Så det er enorme tall, men uten betydning i praksis», forteller han.

«Kan bli en gamechanger»

En annen del av hemmeligheten bak det nye batteriet er at det er et såkalt litium-metall-batteri, i stedet for de tradisjonelle litium-ion-batteriene som finnes i mange elbiler i dag. Og det betyr at batteriet kan romme langt mer energi på samme plass.

Men litium-metall-batteriene har også en innebygget akilleshæl. De er nemlig ekstra sårbare overfor etableringen av små, trelignende metallstrukturer som kalles dendritter, som vokser inne i batteriet over tid og kanskje kan trenge inn i elektrolytten og ødelegge den.

Men også det problemet har Harvard-forskerne funnet en løsning på. De har klart å bremse de ødeleggende dendrittene før de gjør skade, ved hjelp av et spesielt design som minner litt om en sandwich. Og det forlenger batteriets levetid, ifølge studiene.

Prototypen er i dag bare på størrelse med en mynt. Men bedriften Adden Energy, som nylig har fått lisens til å ta batteriet i bruk kommersielt, har planer om å skalere det til full størrelse i løpet av de neste tre til fem årene.

«Vi ser ingen grunnleggende begrensninger for å skalere opp batteri-teknologien vår. Det kan bli en gamechanger», forteller Xin Li, som er en av forskerne som står bak batteriet og vitenskapelig rådgiver hos Adden Energy.

Også interesseorganisasjonen FDM forventer positive framskritt for elbil-eiere i løpet av noen år.

«Det er ingen tvil om at solid-state-batteriene er på vei, og at det vil skje en spennende utviklingen i løpet av de neste fem årene. Det blir ikke en enorm endring, men jeg tror batteriene blir både bedre, billigere og raskere å lade opp», sier bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.