Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nasas overlydsfly letter neste år

I 2021 vil Nasa sende sitt supersoniske fly X-59 på vingene. I motsetning til tidligere overlydsfly skal X-59 være så lydsvakt når det bryter lydmuren at det bare vil høres ut som en bildør som smekkes igjen.

NASA

Allerede i 2021 bryter Nasas nye supersoniske fly lydmuren – og forhåpentligvis er det ingen som hører det.

Testflyets formål er nettopp å bevise at det er mulig å designe fly som beveger seg med overlydshastighet uten å skape de brakene av trykkbølger som eksisterende supersoniske fly skaper.

Opprinnelig skulle flyet, som kalles X-59 QueSST, først være ferdig i 2021 og prøveflys i 2022, men Lockheed Martin, som bygger flyet, har nå opplyst at de kan være ferdige allerede i år.

Lydmurens brak er et problem

Utfordringen ved det lydsvake supersoniske flyet er at det ikke kan ha flater som står vinkelrett på luftstrømmen.

Derfor har X-59 en ekstremt aerodynamisk form, der nesen av flyet er nesten halvparten så lang som hele flyets lengde.

Cockpiten har ingen frontrute, så piloten må i stedet orientere seg ved hjelp av et kamerasystem.

Det ble fullført og testet i 2019, da det viste at det tålte voldsomme vibrasjoner og store svingninger i trykk og temperatur. Alle deler av flyet måtte gjennom tilsvarende tester.

Når testflyet X-59 bryter lydmuren, vil det ikke høres som et brak nede på bakken, bare som en bildør som smeller.

© NASA

Testflyet x-59 i tall

  • Lengde: 29 meter.
  • Vingespenn: 9 meter.
  • Maksimumvekt ved takeoff: 14 700 kilo.
  • Topphastighet: 1590 km/t.
  • Normal flyhøyde: Omkring 16 800 meter.

Prøveflyvninger kan lede til kommersiell drift

Når flyet står ferdig i 2021, skal det foreta prøveflyvninger over landområder i USA, slik at den svake støyen kan oppleves av beboerne i områdene og analyseres ved hjelp av sensorer på jordoverflaten.

Nasa håper støyen på bakken bare vil svare til lyden fra en bildør som smelles igjen. Hvis X-59 lever opp til forventningene, vil det bane vei for å bygge nye overlydsfly til passasjertransport.

Les også:

Romfart

Gjennombrudd: Supersonisk fly skal reise med 6000 km/t

4 minutter
Teknologi

Har flyene med seg oksygenbeholdere?

1 minutt
Gjenstridig ketsjup
Matvarer

Overflate får ketsjupen til å flyte

1 minutt

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul