NASA

Nasas overlydsfly letter neste år

I 2021 vil Nasa sende sitt supersoniske fly X-59 på vingene. I motsetning til tidligere overlydsfly skal X-59 være så lydsvakt når det bryter lydmuren at det bare vil høres ut som en bildør som smekkes igjen.

Allerede i 2021 bryter Nasas nye supersoniske fly lydmuren – og forhåpentligvis er det ingen som hører det.

Testflyets formål er nettopp å bevise at det er mulig å designe fly som beveger seg med overlydshastighet uten å skape de brakene av trykkbølger som eksisterende supersoniske fly skaper.

Opprinnelig skulle flyet, som kalles X-59 QueSST, først være ferdig i 2021 og prøveflys i 2022, men Lockheed Martin, som bygger flyet, har nå opplyst at de kan være ferdige allerede i år.

Lydmurens brak er et problem

Utfordringen ved det lydsvake supersoniske flyet er at det ikke kan ha flater som står vinkelrett på luftstrømmen.

Derfor har X-59 en ekstremt aerodynamisk form, der nesen av flyet er nesten halvparten så lang som hele flyets lengde.

Cockpiten har ingen frontrute, så piloten må i stedet orientere seg ved hjelp av et kamerasystem.

Det ble fullført og testet i 2019, da det viste at det tålte voldsomme vibrasjoner og store svingninger i trykk og temperatur. Alle deler av flyet måtte gjennom tilsvarende tester.

Når testflyet X-59 bryter lydmuren, vil det ikke høres som et brak nede på bakken, bare som en bildør som smeller.

© NASA

Testflyet x-59 i tall

  • Lengde: 29 meter.
  • Vingespenn: 9 meter.
  • Maksimumvekt ved takeoff: 14 700 kilo.
  • Topphastighet: 1590 km/t.
  • Normal flyhøyde: Omkring 16 800 meter.

Prøveflyvninger kan lede til kommersiell drift

Når flyet står ferdig i 2021, skal det foreta prøveflyvninger over landområder i USA, slik at den svake støyen kan oppleves av beboerne i områdene og analyseres ved hjelp av sensorer på jordoverflaten.

Nasa håper støyen på bakken bare vil svare til lyden fra en bildør som smelles igjen. Hvis X-59 lever opp til forventningene, vil det bane vei for å bygge nye overlydsfly til passasjertransport.