Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sannheten om kaffe

Kaffe drikkes over hele verden og er aller mest populær i Norden. Det svarte brygget har de siste årene vist seg å være sunnere enn sitt rykte, men til gjengjeld er den ikke så klimavennlig.

Ny studie: Kaffe endrer ditt DNA

Inntak av kaffe kan ha en effekt på hvilke av genene dine som skrus av eller på og dermed også påvirke helsen din positivt. Det er konklusjonen i en ny studie utført av forskere fra Erasmus University Medical Center i Rotterdam.

De siste årene har flere studier vist at den svarte drikken kan komme med en rekke helsemessige fordeler – blant annet en lavere risiko for hjertesykdommer, diabetes og Parkinson.

Inntil videre har forskerne ikke visst akkurat hvorfor. Men nå viser den nye studien at årsaken kan ligge i den delen av DNA-et vårt som ikke er en del av den genetiske koden, men styrer hvordan genene skal oppføre seg – såkalt epigenetikk.

De nederlandske forskerne lette etter såkalte epigenetiske markører i DNA-et fra mer enn 16 000 mennesker i USA og Europa.

De oppdaget at kaffedrikkerne hadde en rekke endringer i bestemte metylgrupper i DNA-et sitt. Jo mer kaffe personen drakk, jo større var sjansen for å finne endringene.

Ifølge forskerne kan metylgruppene blant annet spille en rolle i forhold til kroppens fordøyelse og betennelsestilstander og dermed også påvirke helsen vår. Forskerne understreker imidlertid at det fortsatt er behov for ytterligere studier for å forstå akkurat hvordan.

«Kaffe er usunt» - Både-og

Kaffe har et litt dårlig rykte og har blitt koblet sammen med både hjertesykdommer og kreft. Men det siste tiåret har forskningen funnet tegn til at kaffedrikking ikke er så ille.

Det gjelder imidlertid bare hvis kaffen inntas i moderate mengder og ikke bøtte ned i kannevis. Grensen går ved et daglig inntak på om lag 400 milligram koffein.

Det svarer til fem kopper eller maksimalt en liter kaffe om dagen. Blant de gunstige effektene er nedsatt dødelighet, særlig hos hjertepasienter.

Drikken ser også ut til å yte en viss beskyttelse mot parkinson, type 2-diabetes og leversykdommer – også leverkreft.

Kaffe er et tveegget sverd