Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

insekter mad TOP
Teknologi - Matvarer

Du spiser ½ kilo insekter årlig

Insekter som bladlus, mark og larver finner hvert år veien til magesekken din via frukt og grønt som du kjøper i supermarkedet. I betraktelige mengder.

Bladlus i spinaten og larver i de frosne bærene.

Hvert år gomler vi i oss mellom 0,5 og 1 kg insekter som har funnet sin helt naturlige plass i matvarene våre. Det anslår The Scientific American.

Smådyrene er ikke til å unngå i dagens industrielle matvareproduksjonen, men de utgjør ingen helsefare.

Insekter er bra for deg

Fluelarver, bladlus, larver, midder og millimetersmå frynsevinger kan sitte igjen på brokkolien eller frukten som blir most til juice og ender opp i kjøleskapet ditt.

Det er umulig å unngå hvis man ikke enten sprøytebehandler eller med pinlig nøyaktighet finkjemmer all frukt og grønnsaker før de blir bearbeidet på matvarefabrikkene – og det er enten et svært usunt eller svært dyrt alternativ.

Insektene, derimot, er det ingen problemer med. Faktisk er bortimot 1900 insektarter ikke bare spiselige, de er også rike på proteiner og fulle av sunne stoffer som sink, jern og A-vitamin

Det er en grense selv for insekter

De amerikanske matvaremyndighetene kaller insekter eller insektrester i maten for "naturlige eller uunngåelige kvalitetsfeil" når det ikke utgjør noen fare for forbrukeren.

De har til og med utarbeidet en liste for maksimum insektverdier i en rekke matvarer.