Shutterstock

Hvordan spiser jeg mest mulig på julaften?

Spørsmålet er kanskje litt politisk ukorrekt, men hvordan får jeg mest ut av julemiddagen? Altså hvordan spiser jeg mest mat med flest kalorier?

Det er ingen som har forsket målrettet på maksimal julefråtsing. Men ved å misbruke kostholdsekspertenes forskning er det mulig å finne fram til noen tommelfingerregler.

Studier har for eksempel vist hvilke matvarer som metter mest. De bør du altså enten holde deg unna eller spise til slutt. Noe av det viktigste å unngå, er fiberrike matvarer som grønnsaker og fullkorn. Fiber har nemlig en tendens til å fylle opp magesekken fordi de suger til seg væske.

Spar flesket til slutt

Drikkevarer har også en lei tendens til å ta opp plass og fjerne følelsen av sult. På den annen side hjelper væske tarmsystemet med å tømme magesekken, så det er viktig å finne balansen.

Ernæringsforskere har vist at noen matvarer metter mer og lenger enn andre. Karbohydrater, for eksempel fra poteter, forlater magesekken igjen allerede etter 30 til 90 minutter.

Proteiner, som det er mye av i kjøtt, utløser enzymer og hormoner som gir en tung og langvarig følelse av metthet. Ribbe, medisterkaker og pinnekjøtt bør skyves til slutten av julemåltidet for å maksimere overspisingen.

Julefråtsing krever nøye planlegging

Er du fast bestemt på å innta så mange kalorier som mulig under julemiddagen, må du legge en plan og følge den nøye.

© Shutterstock

1 Lett faste maksimerer sulten

Spis frokost og lunsj som normalt, men hold deg unna snop og mellommåltider i løpet av dagen. Har du mulighet til en times trening, er det med på å øke sultfornemmelsen.

© Shutterstock

2 Spar saus og kjøtt til slutt

For å ikke bli mett for tidlig er rekkefølgen viktig. Begynn med kokte grønnsaker som poteter og rødkål, hold deg unna rå grønnsaker og fullkorn, og avslutt med saus og kjøtt.

© Shutterstock

3 Trening letter fordøyelsen

Strekker middagen seg over mange timer, så drikk væske og sørg for litt bevegelse, for eksempel ved å gå rundt juletreet. Begge deler sender maten fra magesekken ut i tarmsystemet og skaper fornyet plass.