Shutterstock

Hvilke matvarer er best for å erstatte protein fra kjøtt?

Begge barna mine er vegetarianere. Hvordan sikrer jeg at de får nok av de riktige proteinene hver dag?

Studier viser at vegetarianere og veganere ikke trenger å spise et fullstendig alternativ til proteiner fra kjøtt til hvert måltid. Det er nok å sørge for å få i seg de såkalte essensielle aminosyrene.

I alt 20 aminosyrer er byggesteiner for proteinene i menneskekroppen. Ni av dem kan vi ikke danne selv gjennom stoffskiftet, og de må derfor tilføres utenfra. Det er disse ernæringsforskere kaller essensielle.

Spis egg og ost

Menneskekroppen samler fortløpende et forråd av aminosyrer, og derfor kan man nøye seg med å spise ulike matvarer som samlet sett, over for eksempel en uke, leverer alle ni essensielle aminosyrer.

Det er relativt enkelt for vegetarianere hvis man har egg og melkeprodukter i kostholdet. For veganere er det litt mer utfordrende, siden de må dekke behovet med for eksempel soyabønner og havre.

Egg og soya kan erstatte kjøtt

© Shutterstock

Egg og melkeprodukter gir i fellesskap samme aminosyrefordeling som kjøtt – for eksempel leucin og lysin samt svovelholdige aminosyrer, som ofte mangler i ren plantekost.

© Shutterstock

Soyabønner inneholder åtte av de ni essensielle aminosyrene i kjøtt. Den siste, metionin, kan suppleres fra for eksempel ris, quinoa, havre, paranøtter eller sesam.