Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kan honning holde evig?

Honning er blitt brukt til balsamering av lik og som gravgaver i egyptiske kongegraver. Men holder den virkelig for evig?

Honning holder evig

Hvis honning oppbevares lufttett slik at fuktighet ikke trenger inn, er det riktig at den kan holde seg nesten ubegrenset.

Den ekstreme holdbarheten skyldes en kombinasjon av høyt sukkerinnhold, lavt vanninnhold og spesielle enzymer.

Når biene suger nektar fra planter, tilsetter de samtidig enzymer som forandrer sukkerstoffene i nektaren. Litt av druesukkeret blir for eksempel spaltet til druesukkersyre og hydrogenperoksid som effektivt tar livet av sopp og bakterier.

Oppbevar honning i lufttett emballasje

Honningens høye konsentrasjon av sukker er en annen vesentlig årsak til den lange holdbarheten. Honning inneholder omkring 80 prosent sukker som binder væske – også den som skyldes eventuelle bakterier. Sukkeret suger væsken ut av bakteriene slik at de tørker inn og dør.

Dessuten er honningen relativt sur med en pH-verdi på fra cirka 3 til 4,5, mens 7 er nøytralt. I et så surt miljø kan verken sopp eller bakterier klare å overleve.

For at honning skal kunne holde seg lenge, er det viktig at den oppbevares i lufttett emballasje. Hvis lokket ikke er satt ordentlig på, vil honningen suge fuktighet fra luften. Da øker vanninnholdet og gir bakteriene gode vekstvilkår.

Du bør også holde deg for god til å stikke en finger eller en brukt smørekniv ned i honningen – det kan nok en gang tilføre skadelig fuktighet og bakterier.

Honning var oldtidens mirakelmiddel

Balsamering: Ifølge gamle kilder ble Aleksander den store ved sin død i 323 f.Kr. lagt i en gullkiste med honning for at liket ikke skulle råtne under den lange transporten hjem fra Babylon.

Desinfisering: Honning er gjennom flere tusen år blitt brukt til sårbehandling. Egypterne smurte for eksempel honning på sår, det reduserte væsking og stimulerte fremvekst av nytt vev.

Dødsgaver: Da Howard Carter åpnet Tutankhamons grav i 1922, fant han en forseglet krukke med honning som var spiselig selv etter 3000 år.

I Tutankhamons grav fant man over 3000 år gammel honning.