Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dagens rett år 2050: Kryp og kunstig kjøtt

Appetittlige insekter, røde biffer dyrket i en petriskål og plantekjøtt med kunstig blod. Den globale etterspørselen etter kjøtt stiger voldsomt, og produksjonen kan ikke holde følge, så nå er forskerne på jakt etter helt nye kilder til protein.

HANS GISSINGER

På spisebordet foran deg står en cheeseburger, en skål med frityrstekte kyllingnuggets og en lekker dessert i form av en nybakt sjokoladekake.

Alt dette ligner til forveksling måltider du har satt tennene i mange ganger før, men ingenting på bordet er akkurat det du tror det er.

Det saftige kjøttet i burgeren kommer ikke fra en ku som har stått på enga og gresset. I stedet er alle muskelfibrene dyrket i en petriskål.

Selv om de sprø nuggetsene gir samme følelse som kylling i munnen, er 100 prosent av proteinet hentet fra soyabønner og erter.

Og ved nærmere ettersyn viser det seg at sjokoladekaken inneholder melormer, som har fått et spesielt kosthold som gjør at de smaker ekstra nøtteaktig.

Eksemplene er ikke bare fantasi og spekulasjoner. Alle de tre rettene finnes allerede og er skapt av forskere fra matvitenskapens frontlinje som eksperimenterer med å finne nye metoder til å produsere proteinrike matvarer.

Årsaken er enkel: Proteiner er helt nødvendige som næringsstoffer i kroppen, og kjøtt blir stadig mer populært som vår primære proteinkilde.

Men produksjonen av kjøtt krever så store ressurser at eksperter nå advarer om at røde biffer om få tiår vil bli en mangelvare i verden.

Insektgårder med velsmakende kryp

I Vesten blir oppdrett av spiselige insekter mer og mer utbredt. Den klare favoritten er den såkalte hussirissen, som gir den beste smaken.

Eggene graves ned i fuktig jord

Etter paring flyttes hunnene til en særskilt beholder, der de graver ned eggene i et mykt underlag. De skilles fra hannene for at eggene ikke skal bli spist før de rekker å klekkes ut.

TON KOENE/ALAMY

Babysirisser klekkes ut i varme rom

Sirissens utviklingstid er avhengig av temperaturen. Beholderne med de nylagte eggene flyttes derfor til et rom der temperaturen holdes stabil omkring 25–30 grader. Eggene klekkes etter 7–10 dager.

TON KOENE/ALAMY

Frukt og grønt gir insektene bedre smak

Insektbøndene serverer først tørrfôr til insektene, siden det gjør det lettere å holde anlegget rent. Når dyrene er utvokst, fôres de for eksempel med fersk vannmelon eller gulrøtter, noe som forbedrer smaken.

TON KOENE/ALAMY

Lynkoking tar livet av sirissene

Bare 60 dager etter at eggene ble gravd ned, er sirissene fullt utvokst. Insektbøndene løfter dem opp fra beholderne og avliver dem i kokende vann. Sirissenes smak
beskrives som nøtteaktig.

Kjøttproduksjon presser kloden

Menneskets evolusjon er dypt forbundet med kjøtt. Da forfedrene våre begynte å tilberede byttedyrene over ilden i stedet for å spise dem rå, fikk kroppen plutselig mer energi ut av måltidet.

I dag mener forskere at det stekte kjøttet var avgjørende for at vi kunne utvikle relativt store hjerner, noe som ga oss den fordelen som har plassert mennesket øverst i næringskjeden.

Men selv om kjøttet ga oss store fordeler i forhistorisk tid, holder den moderne produksjonen av kjøtt paradoksalt nok på å utvikle seg til en trussel mot artens eksistens.

Mange studier viser at etterspørselen etter kjøtt vil stige dramatisk de kommende årene. Ifølge FNs avdeling for økonomiske og sosiale spørsmål vil jordas befolkning nå 9,7 milliarder mennesker i 2050, og produksjon av mat må stige med 70 prosent.

Mange bli kvalme av tanken på å knase insekter mellom tennene. Derfor har flere produsenter begynt å male de små krypene til proteinholdig mel, som kan brukes i alt fra pasta til småkakedeig.

© Nutribug

Selv om befolkningsveksten i dag er mindre dramatisk enn den har vært de siste fire tiårene, vil vi trolig kunne se en bedring av levestandarden i verdens fattige regioner, og det har stor betydning for produksjonen av mat.

Stort sett alle studier av kjøttforbruk viser at mengden kjøtt en person setter til livs, er nært forbundet med tykkelsen av lommeboken.

Det er med andre ord mye oftere kjøtt på menyen i velstående samfunn enn i de som er fattige. I land som India og Kina vokser middelklassen nå med eksplosiv fart.

I dag har de to landene til sammen mer enn 2,5 milliarder innbyggere, og med den stigende velstanden tror ekspertene at også inderne og kineserne vil begynne å spise store mengder kjøtt, og det vil være katastrofalt for miljøet.

Allerede nå setter husdyrene kloden under press, og det skjer på tre fronter: utslipp av drivhusgasser, et enormt vannforbruk og mangel på landbruksjord.

Erter forvandles til «kjøtt» i fire trinn

Det amerikanske firmaet Beyond Meat har nå klart å gjenskape proteinstrukturen fra kjøtt, selv om «kylling- strimlene» de lager, kun består av plantemateriale.

Produksjonen av kjøtt medfører enorme utslipp av drivhusgasser. Ifølge FNs matvare- og landbruksorganisasjon, FAO, står produksjonen av kjøtt for rundt 14,5 prosent av de samlede menneskeskapte CO2-utslippene

Det skyldes at kuer og sauer hele tiden slipper ut store mengder metan i atmosfæren. Metan er en drivhusgass som er 23 ganger kraftigere enn CO2.

Et annet stort problem er forbruket av vann. Det går med over 15 000 liter vann til å produsere bare ett kilo storfekjøtt.

Det er ikke fordi kuene er så tørste, men derimot at produksjonen av fôr i seg selv krever enorme mengder vann.

Det går med over 15 000 liter vann til å produsere bare ett kilo storfekjøtt.

Faktisk går opp til 99 prosent av vannet i kjøttproduksjonenen til å produsere fôret til dyrene. I fagkretser snakker man om «det virtuelle vannet» – et uttrykk innført av den britiske geografiprofessoren John Anthony Allan – som er betegnelsen for alt det vannet som går til produksjonen av for eksempel storfekjøtt, men som ikke direkte er synlig når kunden plukker indrefileten opp fra kjøledisken.

Det høye vannforbruket viser seg blant annet ved at store matvareproduserende land som USA, India og Kina i stigende grad må bruke grunnvannsreservoarene sine for å holde produksjonen i gang.

Data fra Nasa viser at over halvparten av de 37 største grunnvannsreservoarene i verden for tiden svinner inn. Problemet forsterkes kraftig i perioder med tørke, når regnvann ikke er tilgjengelig for vanning.

Griser, kyllinger og kuer sluker store mengder for og vann når de vokser, men bare om lag halvparten av dyret kan spises. Insekter er derimot geniale proteinfabrikker.

Kjøttproduksjonens tredje store problem er plass. I dag tar kjøttindustrien opp 70 prosent av all landbruksjord i verden.

På verdenskartet eksisterer det faktisk rikelig med ledige landområder til å øke matproduksjonen, men mange av disse områdene er fordelt på en liten gruppe land, og de er ofte lite egnet til å produsere de matvarene som det er stor etterspørsel etter.

Protein fra planter og petriskåler

De tre problemene har én samlende årsak: Kuer og andre husdyr er enormt ineffektive når det gjelder å omdanne planteproteiner til kjøttproteiner. I stedet for å kaste bort plass og vann på disse dyrene, ville det være mye mer effektivt å gjøre det selv.

Forskere og matvareingeniører forsøker derfor å finne produksjonsmetoder for framtidens kjøtt som ikke er avhengige av levende dyr.

En av disse løsningene kunne være å produsere kjøttet i laboratorier, der buskap, fjøs og store åkre til fôr kokes ned til en vevsprøve i en cellekultur.

Blant pionerene er den nederlandske forskeren Mark Post, som i 2013 vakte internasjonal oppsikt ved å servere den første hamburgeren skapt utelukkende i laboratoriets petriskål.

Ved å foreta en såkalt biopsi – en vevsprøve – på en levende ku klarte Post å utvinne muskelstamceller som har evnen til å reprodusere seg selv i et enormt antall i en cellekultur i petriskålen.

Forskere hos firmaet Impossible Foods har hentet ut et molekyl fra planter som gir ekte blodsmak til det plantebaserte kjøttet.