Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Vantablack visker ut alle tredimensjonale trekk på en overflate og gjør det umulig å få øye på strukturen på folien.

© Surrey NanoSystems
Teknologi - Materialer

Verdens svarteste materiale skal gi teleskoper supersyn

Vantablack er verdens svarteste materiale, og nå har forskere gjort det enda mørkere. Materialet skal gjøre innsiden av romteleskoper kullsvarte, slik at kameraene kan ta knivskarpe bilder av fjerne og svake stjerner.

I 2014 presenterte forskere fra firmaet Surrey NanoSystems materialet Vantablack, som absorberte 99,96 prosent av alt synlig lys som traff det. Det nye materiale var dermed verdens «svarteste svart».

Nå er de tilbake med en forbedret utgave av materialet, som er så mørkt at selskapets egne instrumenter ikke klarer å måle hvor svart det er.

Lys fanges i en skog av nanorør

© Surrey NanoSystems

Vantablack er laget av en tett skog av såkalte karbonnanorør som stritter opp fra et underlag av for eksempel aluminiumsfolie.

Hvert rør er ca. 3500 ganger tynnere enn et menneskehår og står med en tetthet på én milliard rør pr. kvadratcentimeter.

Når lys treffer «skogen», vil bare en ørliten del reflekteres direkte fra overflaten, mens det meste forsvinner ned mellom rørene, der det omdannes til varme.

Super-svart gjør teleskoper mer presise

Materialet er gode nyheter for astronomer som sliter med såkalt falskt lys i målingene av fjerne stjerner. Uønskede lysstråler forviller seg nemlig ofte inn i teleskopet og gjør målingene upresise.

Derfor har innsiden av optiske teleskoprør ofte et mørkt belegg som absorberer så mye som mulig av det falske lyset før det treffer kameraet.

Belegget på innsiden av Hubble-teleskopet er 17 ganger mer refleksivt enn Vantablack, så et teleskop med det nye materialet vil kunne utføre mye mer presise målinger av de fjerne stjernene.