glitter, cambridge, vegansk

Nå er det her: verdens første bærekraftige glitter

Forskerne lover at det nye glitteret er akkurat like festlig og irriterende som det gamle – men det ødelegger ikke verdenshavene med mikroplast.

Du kjenner sikkert glitter fra festlige begivenheter, spraglete juleverksteder eller kulørte kosmetikkprodukter – og du vet det kan klistre seg til huden din i dagevis når du først har vært i nærheten av det.

Men visste du at pigmentene som gjør glitteret festlig, består av mikroplast som for det meste ender som forurensning i verdenshavene?

Bærekraftig og vegansk

Det har forskere ved University of Cambridge bestemt seg for å gjøre noe med. De har som de første i verden utviklet en ny type glitter som både kan masseproduseres og samtidig er bærekraftig, naturlig nedbrytbart og til og med vegansk.

Glitteret kan kalles vegansk fordi kjernekomponenten i det nye produktet er nanokrystaller av cellulose som er tatt fra cellevegger i planter, frukt og grønnsaker.

glitter, cambridge, bærekraftig

Tre ampuller med forskernes bærekraftige glitter i ulike farger.