Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

NattesynTOP
Teknologi - Krigsteknologi

Hvordan virker en kikkert med nattsyn?

De blir brukt av topptrente elitesoldater i adrenalinsprutende krigsfilmer. Men finnes de såkalte nattbrillene i virkeligheten, og hvordan virker de?

Mennesker er fra naturens side utstyrt med dårlig nattsyn sammenlignet med for eksempel katter, og derfor bruker for eksempel soldater egne nattkikkerter hvis de skal kunne se etter mørkets frembrudd.

Denne teknologien konverterer fotonene i lyset til elektroner og deretter tilbake til fotoner igjen. Om natten er mengden naturlig lys nokså begrenset.

Nattbriller forsterker mengden av lys

Nattkikkertene fungerer ved å ta den mengden fotoner som tross alt finnes i mørket, og konvertere dem til elektroner. Inne i kikkerten blir antallet elektroner økt, noe som svarer til å forsterke den svake mengden naturlig lys.

Til slutt treffer elektronene en plate med fosfor.

Soldatene ser verden i grønne nyanser

Energien i elektronene får fosforet til å sende ut grønt lys, og det er derfor soldatene ser verden i grønne nyanser gjennom kikkertene.

Når soldaten ser i kikkerten, er det altså ikke det naturlige, svake lyset han ser, men en kraftig forsterket representasjon av fotonene i lyset.