Atomsprenghoder om bord
Den splitter nye ubåten er blant annet lastet med Tomahawk Block V-raketter, som kan avfyres selv om ubåten er under vann. Den 1,3 tonn tunge raketten, med et atomsprenghode som veier 450 kilo, koster tjue millioner kroner.
Undervannsbåten har også Spearfish-torpedoer med en rekkevidde på om lag femti kilometer. Disse torpedoene veier nesten to tonn hver, har et sprenghode på tre hundre kilo og kan oppnå en hastighet på 150 kilometer i timen.
Toppfarten til selve ubåten er oppgitt til tretti knop, altså rundt 55 kilometer i timen.
Siden ubåten er atomdrevet, regner man med at den ikke vil trenge å fylle drivstoff i løpet av tjenestetiden, som anslås til 25 år. Besetningen er på 98.
Klar til avfyring
De fire andre Astute-ubåtene i den britiske marinen er utstyrt med lignende våpensystemer.
«Atomubåtene i den britiske marinen beskytter livsviktig nasjonal infrastruktur og er med sin atomavskrekking klar til å bruke ildkraft mot dem som vil skade oss», sier øverste sjef for marinen sir Ben Key i forbindelse med overtagelsen av ubåten på BAE Systems’ skipsverft i byen Barrow-in-Furness.
Verftet, som befinner seg i grevskapet Cumbria nord i England, er landets største og har stått for byggingen av en stor mengde fartøyer for den britiske marinen siden slutten av 1800-tallet, ikke minst under de to verdenskrigene.
Sir Ben Key nøler ikke med å kalle Astute-klassen den mest moderne og banebrytende ubåttypen noen gang.
Omkring ti tusen mennesker i fire hundre bedrifter har arbeidet med ubåten, som skal gjennom en rekke tester de neste ukene før den setter kursen mot en større britisk flåtebase i Vest-Skottland.
HMS Anson har allerede gjennomgått et lite hav av tester og prøvedykk, blant annet et større dykk i april 2021.
Våren 2022 dykket den nesten åtte tusen tonn tunge ubåten igjen ved Barrow-in-Furness. Da testet man ballasttankene, dybdesensorene og sonarene og dessuten om ubåten var stabil i neddykket tilstand.