Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Broer

Verdens høyeste bro tvang ingeniørene til å tenke kreativt.

© Shutterstock
Teknologi - Konstruksjon

Sju broer som utfordret ingeniørene

De skal krysse klodens dypeste avgrunner og tåle både jordskjelv og orkaner. Broer setter ingeniørvitenskapen på den ultimate prøven.

Lengste glassbro

© Getty Images

Hver glassplate i den 385 meter lange Zhangjiajie-broen i Kina kan bære en 40 tonn tung lastebil. Styrken oppstår når platen varmes opp til 600 grader og kjøles raskt ned igjen. Det trykker overflaten sammen, slik at glasset blir sterkere.

Mest motstandsdyktige bro

© Shutterstock

Rio-Antirio-broen i Hellas motstår jordas sterkeste krefter. Pilarene kan bevege seg opptil 1,3 meter fra side til side under et jordskjelv, og broens kabler har små finner som omdirigerer kraftige vindpust.

Lengste bro

© Imagine China

For å kutte reisetider på tvers av Kinas 9,6 millioner kvadratkilometer har ingeniørene bygget den 164,8 kilometer lange Danyang-Kunshan Grand Bridge. Broen lar lyntogene nå en fart på over 300 kilometer i timen.

Høyeste bro

© Getty Images

343 meter fra dalbunnen til toppen av Millau-viaduktens master. Likevel er den franske broens dekk og master overraskende lette. Ved å bygge dem i stål i stedet for betong ble vekten senket fra nesten 200 000 til 36 000 tonn.

Lengste farbare vannbro

© Scanpix

Skip på vei mellom de såkalte Mittelland- og Elbe-Havel-kanalene i Tyskland slipper flere sluser og en lang omvei. Den 918 meter lange Kanalbrücke Magdeburg lar skip lastet med opptil 1350 tonn gods ta en snarvei høyt hevet over Elben.

Største flytende bro

© WSDOT

Evergreen Point Floating Bridge i USA består av 400 000 tonn flytende betong. Sjøen er så dyp, og materialet på bunnen så løst at ingeniørene droppet bropilarer og bygget broen av 77 vanntette betongpongtonger som er fylt med luftrom.

Mest plassbesparende bro

© Getty Images

Med omkring 100 000 beboere per kvadratkilometer i Shanghais sentrum var det vanskelig å få plass til en rampe til den store Nanpu-broen. Kineserne bygget derfor den én kilometer lange rampen som en enorm spiral.

Les også:

Bygninger

Broer utfordrer ingeniørene

2 minutter
Bygninger

Rev-funn stikker kjepper i hjulene for verdens lengste senketunnel

14 minutter
brooklyn bridge
Konstruksjon

Spør oss – Hvorfor begynner broer å svinge?

1 minutt

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul