
Hva gjør hengebroer så sterke?
Hele ideen bak hengebroene er at en strekkbelastning tåler mer enn en trykkbelastning – tenk for eksempel på en bit ståltråd som rett og slett er ganske enkel å bøye med fingene, men nesten umulig å få til å brekke.
På en hengebro blir vekten av brobanen båret ved hjelp av et strekk. Og fordi strekket er forholdsvis lett å bære, kan man gjøre brospennet meget langt.
Hele den enorme tyngden blir tatt opp av de solide brotårnene (også kalt pyloner) og ført direkte ned i fundamentet som kan bære en nesten ubegrenset vekt, bare pylonene er tilstrekkelig solid forankret.
Takket være den spesielle teknikken kan man lage flere kilometer lange brospenn. Verdens lengste hengebro er i dag Akashi-Kaikyo, som knytter to japanske øyer sammen.
Spennet er på 1991 meter, men det er teknisk mulig å lage hengebroer med betydelig lengre spenn.
Det er blant annet planer om en bro over Gibraltarstredet, som vil få hele tre pyloner og dermed to hovedspenn – hvert av dem på omkring fem kilometer.
TOPP 5: Hvilken hengebro har det lengste frie spennet?
Det frie spennet er den største avstanden mellom to pilarer.
- © Wiki commons
1. Akashi Kaikyō Ōhashi-broen
1991 meter, Japan Verdens lengste hengebro krysser Akashistredet i Japan. De to søylene holdes oppe av to nedgravde betongklosser som veier 350 000 tonn hver. Broen sto ferdig i 1998, og det tok ti år å bygge den.
- © Wiki commons
Xihoumen-Broen
1650 meter, Kina Broen er én av fem som forbinder 1,1 millioner innbyggere på Zhoushan-øyene med fastlandet. Broen åpnet i 2009 etter en byggeperiode på bare fire år.
- © Wiki commons
Storebælts-forbindelsen
1624 meter, Danmark Storebælt er internasjonalt farvann, så denne broen er bygget med en frihøyde på 65 meter, slik at store fartøy kan passere.
- © Wiki commons
Osman Gazi-Broen
1550 meter, Tyrkia Broen befinner seg i et område der det er mange jordskjelv, noe som har satt høye krav til konstruksjonen. Broen sto ferdig i 2016.
- © Wiki commons
Yi Sun-Sin-Broen
1545 meter, Sør-Korea Den lille øya Myodo-dang forbindes med den koreanske halvøy via denne broen. Prosjektet startet i 2007 og var ferdig i 2012.