Hele ideen bak hengebroene er at en strekkbelastning tåler mer enn en trykkbelastning – tenk for eksempel på en bit ståltråd som rett og slett er ganske enkel å bøye med fingene, men nesten umulig å få til å brekke.
På en hengebro blir vekten av brobanen båret ved hjelp av et strekk. Og fordi strekket er forholdsvis lett å bære, kan man gjøre brospennet meget langt.
Hele den enorme tyngden blir tatt opp av de solide brotårnene (også kalt pyloner) og ført direkte ned i fundamentet som kan bære en nesten ubegrenset vekt, bare pylonene er tilstrekkelig solid forankret.
Takket være den spesielle teknikken kan man lage flere kilometer lange brospenn. Verdens lengste hengebro er i dag Akashi-Kaikyo, som knytter to japanske øyer sammen.
Spennet er på 1991 meter, men det er teknisk mulig å lage hengebroer med betydelig lengre spenn.
Det er blant annet planer om en bro over Gibraltarstredet, som vil få hele tre pyloner og dermed to hovedspenn – hvert av dem på omkring fem kilometer.