Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Broer utfordrer ingeniørene

De skal krysse klodens dypeste avgrunner og tåle jordskjelv. Broer setter ingeniørvitenskapen på den ultimate prøven.

Xin He/Getty Images

Lengste glasbro

Hver glassplate i den 385 meter lange Zhangjiajie-broen i Kina kan bære en 40 tonn tung lastebil. Styrken oppstår når platen varmes opp til 600 grader og kjøles raskt ned igjen. Det trykker overflaten sammen, slik at glasset blir sterkere.

VCG/Getty Images

Mest motstandsdyktige bro

Rio-Antirio-broen i Hellas motstår jordas sterkeste krefter. Pilarene kan bevege seg opptil 1,3 meter fra side til side under et jordskjelv, og broens kabler har små finner som omdirigerer kraftige vindpust.

Shutterstock

Lengste bro

For å kutte reisetider på tvers av Kinas 9,6 millioner kvadratkilometer har ingeniørene bygget den 164,8 kilometer lange Danyang-Kunshan Grand Bridge. Broen lar lyntogene nå en fart på over 300 kilometer i timen.

Luo chunxiao/Imagine China

Høyeste bro

343 meter fra dalbunnen til toppen av Millau-viaduktens master. Likevel er den franske broens dekk og master overraskende lette. Ved å bygge dem i stål i stedet for betong ble vekten senket fra nesten 200 000 til 36 000 tonn.

Shutterstock

Lengste farbare vannbro

Skip på vei mellom de såkalte Mittelland- og Elbe-Havel-kanalene i Tyskland slipper flere sluser og en lang omvei. Den 918 meter lange Kanalbrücke Magdeburg lar skip lastet med opptil 1350 tonn gods ta en snarvei høyt hevet over Elben.

JENS SCHLUETER/AFP/Scanpix

Største flytende bro

Evergreen Point Floating Bridge i USA består av 400 000 tonn flytende betong. Sjøen er så dyp, og materialet på bunnen så løst at ingeniørene droppet bropilarer og bygget broen av 77 vanntette betongpongtonger som er fylt med luftrom.

WSDOT

Mest plassbesparende bro

Med omkring 100 000 beboere per kvadratkilometer i Shanghais sentrum var det vanskelig å få plass til en rampe til den store Nanpu-broen. Kineserne bygget derfor den én kilometer lange rampen som en enorm spiral.

Xin He/Getty Images

Les også:

Broer
Konstruksjon

Sju broer som utfordret ingeniørene

2 minutter
brooklyn bridge
Konstruksjon

Spør oss – Hvorfor begynner broer å svinge?

1 minutt
Konstruksjon

Betongbroene vakler under oss

13 minutter

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

passowrd_reset.form.email_help
Ugyldig e-postadresse

Skriv inn passord

Vi har sendt en e-post til med en kode
Feil: Skriv inn kode

Nytt passord

Passord er påkrevd
Vis Skjul