Kan jeg vinne Tour de France på en elsykkel?

Ville en syklist i vanlig god form kunne vinne touren på en elsykkel? Eller vil måtte man fortsatt være i superform?

Ville en syklist i vanlig god form kunne vinne touren på en elsykkel? Eller vil måtte man fortsatt være i superform?

Shutterstock

Du ville ende langt fra podiet i Tour de France på en vanlig elsykkel siden den er innstilt til å stanse sitt bidrag når farten overstiger 25 km/t.

Tour-etappene kjøres nemlig mye raskere, og i 2021 vant Tadej Pogačar løpet med 41,2 km/t i gjennomsnitt.

Med de såkalte superelsyklene er det imidlertid annerledes. Her slutter motoren først å bidra ved 45 km/t.

Det er imidlertid tidspunkt da feltet kjører raskere enn 45 km/t, og der du vil sakke akterut, elsykkel eller ikke. Det skjer for eksempel i begynnelsen av etappene da ryttere forsøker å bryte ut, og i de flate finalene der sprinterne og hjelperytterne deres kjører i opp mot 70 km/t fram mot målstreken.

18 minutter og 30 sekunder ville en superelsykkel bruke på å bestige Alpe d'Huez. Det er 19 minutter og 35 sekunder raskere enn Marco Pantanis nåværende rekord.

Men du og superelsykkelen din ville antagelig få forsprang opp stigningene på fjelletappene, så du kan sikre deg den gule trøyen i Paris.

250 watt vinner Tour de France

Selv med vanlig elsykkel ville du nærme deg podiet hvis begrensningen på 25 km/t ble fjernet.

Uansett hastighet ville motoren gi deg minst 250 watt. Til sammenligning yter de sterkeste syklistene 340 watt over en etappe, og siden en god mosjonist yter om lag halvparten, kan han med motorhjelp altså nå over 400 Watt.

Elsyklenes begrensede batterikapasitet og skyhøye luftmotstand vil imidlertid fortsatt være en utfordring – akkurat som de ulidelige smertene du vil få av å sitte på salen minst fem timer om dagen tre uker på rad.