Formel 1

Formel 1-bilens spoilere presser bilen mot veien med så stor kraft at den i teorien kan kjøre på hodet

© SHUTTERSTOCK & LOTTE FREDSLUND

Kan det virkelig stemme at formel 1-biler kan kjøre på hodet?

En leser hørte kommentatorene i en formel 1-sending si at bilene skaper så mye “downforce” at den kunne suge seg fast til taket i en tunnel og kjøre på hodet. Vi har forsøkt å finne et svar.

En formel 1-bil kan ved høye hastigheter skape downforce – et aerodynamisk marktrykk som presser bilen mot underlaget – som er om lag 3,5 ganger større enn tyngdekraften.

Derfor vil den i teorien kunne kjøre på hodet. Downforce skapes av racerbilens understell og spoilere foran og bak, som fungerer akkurat som flyvinger – bare med omvendt fortegn. Vingene på flyet skal få det i lufta, mens formel 1-bilen skal holde seg på bakken selv ved høye hastigheter.

Når lufta passerer spoileren, deler den seg i to strømmer. På formel 1-biler er spoilerne utformet slik at lufta strømmer raskere langs undersiden enn langs oversiden.

Det skaper et større trykk på spoilerens overside enn på undersiden, og bilen presses derfor mot veien. Jo raskere formel 1-bilen kjører, jo mer downforce får den..

Høy fart suger racerbilen fast til taket

Studenter ved University of Leicester har regnet ut hva det krever for at en F1-bil skal kunne kjøre på hodet – men bare i teorien, for eksperimentet krever en ualminnelig lang tunnel og en veldig modig testkjører.

En formel 1-bil akselererer inne i en tunnel. Både tyngdekraften og bilens downforce trykker den mot veien.

Når bilen passerer 180 km/t, overgår kraften fra downforce tyngdekraften. Bilen svinger langs tunnelveggen.

Bilens spoilere utnytter luftmotstanden til å trykke bilen mot taket og overvinne tyngdekraften. Bilen kjører på hodet.