Hvordan virker karbon 14-metoden?

Karbon 14-metoden har siden femtitallet hjulpet arkeologene med å aldersbestemme funn som er opp til 50 000 år gamle.

Alle levende vesener tar opp karbon 14 i løpet av livet, og når organismen dør, stopper opptaket. Ved å måle den mengden som er igjen i organismen, er det mulig å regne ut hvor gammel den er.

Med karbon 14-datering kan forskerne beregne alderen på for eksempel planter og dyr omkring 50 000 år tilbake i tid.

Karbon 14 er et radioaktivt stoff som dannes i atmosfæren når stråling fra verdensrommet treffer karbon. Det inngår i jordas biologiske kretsløp og tas opp av alle planter, dyr og mennesker. Når organismen dør, stopper opptaket av karbon 14, som begynner å henfalle – altså at det blir mindre av det med tiden.

Karbon 14 kan spores

Ved å måle mengden gjenværende karbon 14 i prøven og sammenligne den med en kontrollprøve fra nåtida kan man beregne alderen på organismen.

Karbonkjerner inneholder vanligvis seks protoner og seks nøytroner og kalles derfor karbon 12. Men den tyngre, mer radioaktive varianten karbon 14 inneholder åtte nøytroner.

I dag trenger man bare et tusendels gram for å bestemme alderen på en organisme. Prøven settes i en akselerator, som enkelt sagt er i stand til å sortere det tyngre karbon 14 fra det lettere karbon 12.

Metoden er ikke helt nøyaktig

Den såkalte halveringstiden for karbon 14 er 5730 år. Etter den perioden er mengden av karbon 14 i organismen halvert. Etter to halveringstider, 11 460 år, er bare en fjerdedel av den opprinnelige mengden karbon 14 igjen.

Metoden er ikke helt presis, siden karbon 14-innholdet i atmosfæren ikke er konstant, men varierer fra år til år på grunn av endringer i magnetfeltet til jorda og sola. Usikkerheten i aldersbestemmelsen er avhengig av prøvens alder, og det er vanlig å regne pluss eller minus 40 år ved prøver fra middelalderen og om lag pluss eller minus 100 år ved prøver fra steinalderen.