Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hvordan virker karbon 14-metoden?

Karbon 14-metoden har siden femtitallet hjulpet arkeologene med å aldersbestemme funn som er opp til 50 000 år gamle.

Alle levende vesener tar opp karbon 14 i løpet av livet, og når organismen dør, stopper opptaket. Ved å måle den mengden som er igjen i organismen, er det mulig å regne ut hvor gammel den er.

Med karbon 14-datering kan forskerne beregne alderen på for eksempel planter og dyr omkring 50 000 år tilbake i tid.

Karbon 14 er et radioaktivt stoff som dannes i atmosfæren når stråling fra verdensrommet treffer karbon. Det inngår i jordas biologiske kretsløp og tas opp av alle planter, dyr og mennesker. Når organismen dør, stopper opptaket av karbon 14, som begynner å henfalle – altså at det blir mindre av det med tiden.