Hvordan virker et katapultsete?

Hvor farlig er det for flygere å bli skutt ut av et fly med et katapultsete? Og hva er det som skjer?

Fire ulike katapultseter
© Shutterstock

Et katapultsete er en komplisert innretning som består av flere tusen deler – alle konstruert med et eneste formål: å få flygeren lynraskt fjernet fra et fly i alvorlige vanskeligheter. Katapultsetet kan sammenliknes med en flertrinnsrakett der flygeren er det siste og viktigste trinnet. Bestemmer flygeren seg for å forlate flyet, trekker han i et håndtak eller skyver et spesielt visir ned foran ansiktet. Det utløser det første rakettrinnet, der taket over cockpiten skyves tilbake eller sprenges vekk, og en rakettmotor driver setet oppover. Det første lille stykket følger setet en metallskinne som leder det i riktig retning, men deretter flyr setet fritt. Rakettmotoren under setet er så kraftig at den slynger både flygeren og setet opptil 60 meter opp i luften. Til slutt blir det utløst forskjellige fallskjermer, og deretter flyr setet og flygeren i hver sin retning. Det hele foregår automatisk. Hvis alt går bra, daler flygeren nå rolig ned mot bakken under en fallskjerm. Selve utskytningen tar høyst fire sekunder. Det er en svært voldsom opplevelse å bli skutt ut av et fly med et katapultsete. Tidligere var belastningen så voldsom at flygeren ofte pådro seg så alvorlige skader at han kanskje overlevde flystyrten, men ikke var i stand til å fly mer senere. Skadene skyldtes den meget voldsomme akselerasjonen, som i de første katapultsetene var opptil 22 g — altså 22 ganger normal tyngdekraft. De katapultsetene som brukes i dag, utsetter kroppen for en betydelig mindre belastning. I beste fall merker flygeren ”bare” 5 g etter å ha utløst katapultsetet. Men hvis man lar seg skyte ut fra et overlydsfly, kan den eksplosive belastningen bli helt opptil 20 g, og da er det risiko for at flygeren blir skadet for livet. Katapultsetene er i dag så sikre at cirka 90 prosent av flygerne overlever en utskytning. De første flyene hadde åpne cockpiter og var langsommere enn jetfly. Oppsto det problemer, kunne man derfor bare snu flyet på hodet og la seg falle ut i en fallskjerm. De første katapultsetene ble utviklet samtidig med de første jetflyene like etter 2. verdenskrig. Til nå har katapultsetene reddet over 10 000 menneskeliv.