Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

induksjonsplatetopp

Hvordan fungerer en induksjonsplatetopp?

En induksjonstopp fungerer helt annerledes enn andre varmekilder. På slike platetopper er det nemlig bare gryten eller pannen som blir veldig varm, selve kokeplaten blir bare maksimalt lunken. Hemmeligheten er en elektrisk spole som ligger under

Hemmeligheten er en elektrisk spole som ligger under kokeplaten.

Magnetisme skaper motstand

Når det går strøm gjennom spolen, danner den et høyfrekvent magnetfelt. Dette magnetfeltet skaper en elektrisk strøm i bunnen av kokekaret, og på grunn av den elektriske motstanden blir metallet i gryten eller pannen varmt – og denne varmen forplanter seg deretter til maten.

Induksjonstopper er noe dyrere enn tradisjonelle platetopper. Til gjengjeld er de mindre energikrevende, blant annet fordi de varmer opp maten meget raskt og er enkle å regulere.

Kokeplaten blir dessuten raskt kald, og som en ekstra sikkerhet slår elektronikken av platen automatisk når kokekaret fjernes.

Ikke alle gryter kan brukes

Ulempen er at man må fornye kjøkkenutstyret, for bare gryter, kasseroller og panner som en magnet kan sitte fast på, for eksempel jern eller titan, kan brukes.

Et fåtall kritikere mener at det magnetiske feltet fra en induksjonskomfyr kan være helseskadelig, men undersøkelsene som har vært gjort, har ikke påvist nevneverdig helserisiko. Under alle omstendigheter avtar magnetfeltet meget raskt etter hvert som avstanden blir større.