Havforskningen flytter ned under overflaten

Hvis vi skal forstå havet fullt ut, må vi bo i det. Det er tanken bak en havkryssende finne, en arktisk saltsuger og et gigantisk laboratorium som om ikke lenge blir innflyttingsklart.

SeaOrbiter

Siden 1960-tallet har forskere forsøkt å gjøre havet permanent beboelig for mennesker. En direkte adkomst til havet fra en nedsenket forskningsstasjon vil nemlig gjøre det lettere å utforske havene, som dekker omkring sytti prosent av jordens overflate.

For tiden finnes det bare en enkelt aktiv undervannsbase, men flere er på vei.

Etter planen skal den første stå klar i 2025. Den skal gi oss en bedre forståelse av havets mangfoldige dyre- og planteliv.

Korallrevbasen Aquarius

Astronauter bor på Aquarius-basen i opptil tre uker om gangen for å venne seg til de trange forholdene i verdensrommet.

© NOAA

Astronauter trener på Florida-base

På 19 meters dybde utenfor Florida Keys i USA ligger korallrevbasen Aquarius, som ble innviet i 1986 og for tiden er det eneste fungerende undervannshabitatet til forskningsbruk.

Basen er på størrelse med en buss og utstyrt med blant annet kjøkken, seks køyeplasser, klimaanlegg og internett.

Over 120 team av forskere har besøkt Aquarius-basen, som blant annet brukes til marinbiologisk forskning, tester av ny teknologi og astronauttrening.

Så sent som i 2021 ble basen besøkt av Nasa-astronauter, som forberedelse til romferdenes trange og utfordrende forhold.

Proteus

Proteus skal plasseres på 18 meters dybde i havet rundt Curaçao i Det karibiske hav.

© Proteus

Forskningsstasjon er klar i 2025

Fabien Cousteau – barnebarn av den berømte havforskeren Jacques Cousteau – har planer om å bygge et 345 kvadratmeter stort undervannslaboratorium som skal stå ferdig i 2025.

Proteus, som forskningsstasjonen er døpt, får plass til tolv forskere og blir blant annet utstyrt med et undersjøisk gartneri.

Fabien Cousteau har 3D-skannet seks kvadratkilometer havbunn rundt Curaçao i Det karibiske hav for å finne den optimale plasseringen til de fem beina til Proteus.

Når undervannslaboratoriet står ferdig, kan forskere undersøke havets dyre- og planteliv på kloss hold i månedsvis om gangen.

Embrance Rinda

En salthøstende skyskraper skal gjøre havvannet i Arktis mindre salt slik at det lettere fryser og danner isflak.