Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

EyeWire-prosjektet er et spill der du får poeng på å male forbindelser mellom hjernecellene.

© Courtesy of the USC Laboratory of Neuro Imaging and Athinoula A. Martinos Center for Biomedical Imaging, Consortium of the Human Connectome Project – www.humanconnectomeproject.org
Teknologi - Gadgets

Slik går du i vitenskapens tjeneste

Tegn forbindelsene mellom hjerne­celler. Finn nyfødte solsystemer eller tell fugler og kartlegg hvordan klimaet påvirker dem. Apper og spill gjør det nå morsomt å være amatørforsker, og forskerne er faktisk helt avhengige av hjelp fra deg.

Dra på jakt etter nye solsystemer

© Disk Detective

Solsystemer dannes av enorme skyer av gass og støv som roterer rundt nye stjerner som flate skiver.

I et forsøk på å finne unge stjerner sendte Nasa i 2009 opp romteleskopet

WISE. Med sine infrarøde kameraer har teleskopet nå tatt millioner av bilder av ukjente himmellegemer.

Noen av dem kan være nye solsystemer, mens andre er galakser, asteroider eller støvskyer. Datamaskiner er ikke så flinke til å skille disse tingene, så Nasa trenger amatørforskere til å analysere bildene.

Mer enn 30 000 personer deltar i prosjektet, som blant annet har oppdaget det nye solsystemet HD 74389, en stjerne med en tilhørende hvit dverg 360 lysår unna.

Slik gjør du:

Du blir presentert for omkring ti bilder av et lysende objekt tatt med ulike teleskoper ved flere infrarøde bølgelengder.

Du skal se nøye på bildene og angi om det for eksempel er mer enn ett objekt, om det er helt rundt, eller om det er sentrert midt i bildet.

Nasa bruker svarene til å avgjøre hvilke objekter som er spirende solsystemer.

Klikk her for å komme i gang!

Mal hjernens nevroner i 3D