© Shutterstock

Fremtidens solceller etterligner planter

Nå har forskere funnet opp solceller som etterligner fotosyntesen. Men det er en avgjørende forskjell – solcellene produserer ikke sukker, men solbensin.

9. september 2018 av Rolf Haugaard Nielsen

Bensin laget av sollys. Den nesten utopiske visjonen har blitt virkelighet takket være såkalte biomimiske solceller, som bruker bakterier til å kopiere fotosyntesen. Solcellene er dessuten mer effektive enn plantene.

Mens planter bare omsetter en prosent av energien i sollyset til sukkerstoffer, kan de revolusjonerende solcellene gjør om ti prosent av energien til å lage flytende drivstoff.

Solcelle og bakterie samarbeider

Biomimiske solceller består av to komponenter, som fremstiller solbensinen av hydrogen og drivhusgassen karbondioksid.

Først splitter en solcelle vannmolekyler i oksygen og hydrogen.

En ny type solcelle får oksygen og hydrogen til å piple opp direkte fra overflaten – med sollys som energikilde.