Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Lysstråler over håndflade

Forskerne temmer lyset

Bølge og partikkel på en gang og både synlig og usynlig – lys er fullt av gåtefulle egenskaper, og alt dette utnytter forskerne nå til å revolusjonere så ulike områder som skjermteknologi, energi­lagring og kreftbehandling.

Belysning

Hvitt laserlys blir den nye lyspæren

Lasere er mer presise og mer energieffektive enn de lysdiodene som i dag brukes i både lyspærer og TV-skjermer.

Hittil har det imidlertid bare vært mulig å skape farget laserlys, men nå har klart forskere ved Arizona State University klarte å produsere en krystall som gir hvitt laserlys.

Krystallen sender ut tre ulike farger – rødt, grønt og blått – men ved hjelp av speil kan de blandes, slik at sluttresultatet blir hvitt lys.

Den nye laserkrystallen måler bare en femtedel av bredden på et menneskehår og er skapt ved å dyrke såkalte nanoark – lag som består av legeringer av stoffene sink­sulfid, kadmiumsulfid og kadmiumselenid.

Nanoteknologien som kalles MSHN (Multi-Segment Heterostructure Nano­sheets), viser opptil 70 prosent flere farger enn lysdioder, og har et mye lavere strømforbruk.

Dermed kan de både bli avløseren for LED-lyspærer og gi skjermer til datamaskiner og smarttelefoner større kontrast og dypere fargemetning.

Hvit laser vil også gjøre framtidens trådløse internett, li-fi, mye raskere. Li-fi bruker lyspulser fra belysningen i rommet i stedet for radiobølger.

Li-fi med LED-lys kan bli 10 ganger raskere enn wi-fi, og ved å skifte fra LED til hvit laser økes hastigheten 10–100 ganger til.

Kvantepunkter gir klarere farger

Kvantepunkter, «quantum dots», er nanopartikler av et halvledermateriale som sender ut lys i ulike farger, avhengig av hvor store de er.

Et kvantepunkt med en diameter på to milliarddeler av en millimeter (nanometer) lyser for eksempel blått når det blir belyst. Kvantepunktene kan gi oss TV- og mobilskjermer med bedre farger. Det skyldes at de såkalte spektrallinjene er smalere (toppene på grafen under).

De tre primærfargene rødt, grønt og blått kan med andre ord skilles tydeligere fra hverandre, og det gjør det mulig å gjengi flere nyanser.

kvantepunkter i forskellige farver

Punktets størrelse avgjør fargen

Størrelsen på et kvantepunkt avgjør hvilken farge det sender ut. Med en diameter på for eksempel to nanometer lyser punktet blått, mens sju nanometer gir rødt lys.

Kvantepunkter er samtidig strøm­besparende. I en vanlig LED-skjerm kommer lyset fra et bakpanel som sender blått lys gjennom et gult lag fosfor.

Ved å erstatte fosfor med kvantepunkter som sender ut opptil 99,6 prosent av lyset igjen, går mindre av den opprinnelige energien tapt. Det gjør skjermen klarere, og samtidig bruker den mindre strøm.

Helse

mand får lysterapi

Lysterapi aktiverer kreftmedisin med en lampe. Nå kan legene også lyse inne i selve cellen.

© RapidEye/Getty Images

Lys målrettes mot kreften

Brystkreft sprer seg ofte til beinmargen, og da er det vanskelig å bekjempe kreftcellene uten å samtidig drepe livsviktige stamceller.

Nå har forskere fra Washington University i USA funnet en metode til å ramme kreften målrettet ved hjelp av lys.

Prinsippet er å bruke en kreftmedisin som er harmløs helt til den blir utsatt for lys.

Den såkalte lysterapien brukes allerede i dag til å behandle svulster tett på huden. Her aktiveres medisiner ved å belyse pasienten med blått eller rødt lys, men med den nyutviklede metoden belyses medisiner inne i selve cellen.

Først føres en lysaktivert cellegiftmedisin inn i beinmargen med nanokapsler.

På overflaten av kapslene sitter det et stoff, LLP2A, som binder seg til molekylet VLA-4 på kreftcellene.

Deretter sprøytes det radioaktive stoffet FDG, fluorodeoksyglukose, inn i beinmargen og tas opp av såkalte GLUT-proteiner på kreftcellene. FDG sender ut lys som aktiverer medisiner inne i cellen.

Siden stamcellene i beinmargen ikke har samme kombinasjon av VLA-molekylet og GLUT-proteinet som kreftceller, tar de ikke skade av behandlingen.

Laserkanon skyter 80 malariamygg i sekundet

Et nytt våpen er på vei inn i kampen mot malariamygg og andre insekter som overfører sykdommer.

Photonic Fence er en laserkanon som bruker en kombinasjon av videokamera, LED-lys og laser til å gjenkjenne og drepe insekter innendørs.

Laserkanon der skal dræbe malariamyg