Fem teknologier du bør holde øye med i 2022

Digitale briller fra Apple, et smartere hjem og kasseløse butikker. Her er teknologiekspertens tanker om hva som vil skje i 2022.

Digitale briller fra Apple, et smartere hjem og kasseløse butikker. Her er teknologiekspertens tanker om hva som vil skje i 2022.

Unsplash

Den teknologiske utviklingen dundrer av sted, men den tar sjelden nøyaktig den retningen man tror.

Her er fem kandidater til de største nyhetene og tendensene i 2022.

1. Digitale briller blir årets store dingsenyhet

Det er ingen tvil om hvilken teknologi jeg har størst forventninger til i år.

Jeg tro 2022 blir året da det vil bli lansert digitale briller som for alvor innvarsler det neste store dataskiftet.

Jeg forventer at vi vil se et eller flere nye hodesett eller digitale briller som for alvor legger grunnlaget for framtidens digitale opplevelser og kommunikasjon innen virtuell virkelighet, utvidet virkelighet eller blandet virkelighet.

Ny spalte innvier deg i ukens tekniske nyheter

Nicolai Franck Tech-klumme
©

Bak teknologispalten står Nicolai Franck, teknologiekspert med bred kunnskap om teknologi, dingser, internett og digitale tjenester.

Spalten er uavhengig, og ingen produsenter har betalt for å bli omtalt.

Meta (Facebook) har allerede lagt opp til at de på slutten av året vil lansere en ny og mer avansert brille enn dagens Oculus Quest 2.

Jeg forventer dessuten at Apple i 2022 vil vise fram sitt første hodesett. Men er det mer usikkert om produktet kommer i salg i år.

Et annet selskap det er verdt å holde øye med, er Snapchat, som har investert tungt i utvidet virkelighet.

2. Det smarte hjemmet blir endelig smart

Det smarte hjemmet har for mange vært altfor komplisert å komme i gang med.

Du kan ikke bare kjøpe en lyspære og en termostat koblet til nettet og være sikker på at enhetene kan styres via den samme appen – eller om de i det hele tatt støttes av en smarthjem-app.

Ofte må du kjøpe en egen styringsenhet fra Philips eller IKEA for at utstyret skal virke.

I 2022 tror jeg det blir orden på det smarte hjemmet.

En allianse som består av alle de sentrale aktørene på markedet (Amazon, Apple, Google, IKEA, Signify og mer enn 200 andre selskaper) vil i løpet av 2022 trolig lansere en ny, felles standard under navnet «Matter».

Det er en internettprotokoll som skal sikre at alle smarthjemprodukter som støtter «Matter», kan snakke sammen og styres med en og samme app.

Samtidig lover alliansen at det skal bli mye enklere å legge til nye enheter. Matter-protokollen skal også sørge for sikkerheten.

Flere produsenter har allerede på årets første teknologimesse, CES, vist fram produkter som vil støtte Matter så snart protokollen blir publisert.

3. Kasseløse butikker blir virkelighet

Du har kanskje hørt om Amazon Go – det kasseløse supermarkedet der man bare kan ta varer fra hyllene, legge dem i vesken og forlate butikken, uten å måtte stå i kø ved en kasse.

Supermarkedet fungerer ved at kameraer og sensorer holder øye med hva kunden tar med seg. Og ved hjelp av en god porsjon dataintelligens trekker systemet automatisk fra det beløpet du har handlet for.

Teknologien – som Amazon var først ute med, men flere konkurrenter også utvikler – har så langt bare eksistert i noen få utvalgte butikker i USA.

På slutten av 2021 åpnet de første kasseløse supermarkedene i Storbritannia.

Jeg tror vi i løpet av 2022 vil se de første forsøkene med kasseløse butikker over det meste av Vest-Europa.

Samtidig vil vi se enda flere selvbetjenings- og automatiseringstiltak samt endringer som på sikt skal eliminere kassemedarbeideren, varebåndet og køen.

4. Den neste store plattformen støtter skaperøkonomien eller NFT

En gang var det YouTube og Facebook, så ble det Snapchat og Instagram, og nå er det kanskje TikTok.

Men hvilken plattform blir den neste store?

Jeg vet ikke akkurat hva det blir, men jeg tror vi i 2022 vil se en oppblomstring av plattformer som støtter det som kalles skaperøkonomien.

Den mest rendyrkede skaperplattformen er nok Patreon, som er lagd for at man økonomisk kan støtte skapere – altså folk som skaper innhold – uansett om de skriver artikler eller bøker, produserer podkaster eller noe helt annet.

Men skaperøkonomien omfatter også folk som tjener penger på alt fra videoer på YouTube og TikTok til nyhetsbrevsplattformer som Substack og Revue eller NFT-plattformen OpenSea.

Et viktig vekstområde i 2022 kan bli NFT-plattformer som gjør det mulig for for eksempel designere, musikere, forfattere og filmfolk å selge digitale produkter. De kan blant annet selge delvis eierskap til verkene sine.

Det kunne også bli en NFT-plattform som gjør det mulig for bedrifter å selge produkter som kan brukes i virtuelle verdener, blant annet via de digitale brillene jeg nevnte tidligere.

Selv om det kan høres utrolig ut, er produsenter som Nike og Gucci allerede i gang med å utvikle sko, klær og veskekolleksjoner til digitale avatarer i framtidens tredimensjonale, virtuelle metavers.

5. Teknologiselskaper blir bilprodusenter – og førerløse biler kommer tilbake til overskriftene

I 2021 fikk elbilen for alvor sitt gjennombrudd, og overgangen fra mekaniske bensinmaskiner til batteridrevne datamaskiner på hjul går veldig fort.

Fordi bilen holder på å bli en datamaskin – og fordi det er så utrolig mye penger i transport og mobilitet – står teknologiselskapene klare til å bli bilprodusenter.

En viktig grunn til det er at framtidens førerløse biler på mange måter er den perfekte sammensmeltningen av alle de teknologiene som vil dominere verden i mange år framover.

Google er med sin divisjon for førerløse biler, Waymo, pioneren på området, men nå begynner andre teknologiselskaper å følge etter.

Amazon har kjøpt Zoox, en utvikler av førerløse biler, og eier 20 prosent av elbilfirmaet Rivyan.

Sony har nettopp meldt at de lanserer et bilmerke i år. Kinesiske Xiaomi og Huawei har for kort tid siden gjort det samme.

Selv om Apple holder kortene tett til brystet, så er det en offentlig hemmelighet at de har arbeidet på en bil siden 2014.

Teknologiselskapene forsøker altså i stigende grad også å bli bil- og mobilitetsselskaper, og de kommer til å arbeide intenst for å være med på skape det som betraktes som transportverdenens hellige gral: en førerløs bil.

Så forvent mange nyheter om teknologiselskaper som arbeider med biler, og optimistiske utspill om når de er klare til å lansere en bil som kan kjøre helt av seg selv.

Det siste blir imidlertid helt sikkert ikke i år.