Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Forskere forvandler jern til uendelig energi

Jernstøv er det overraskende drivstoffet i en ny teknologi under utvikling i Nederland. Jernet slipper ikke ut CO2 – og kan brennes igjen og igjen.

Forskere fra Eindhovens tekniske universitet har funnet ut hvordan de frambringer uendelig grønn energi – ved å brenne jern.

Det høres ikke spesielt klimavennlig ut, men det er det en god forklaring på.

En forbrenning er en kjemisk prosess der et drivstoff oksideres, altså reagerer med oksygen. Men hvor fossile drivstoff oksiderer til klimasynderen CO2 – så gjøres jernstøv om til Fe2O3, bedre kjent som rust. Og det belaster ikke klimaet.

Den gode nyheten er at forskerne også kan gjøre rusten tilbake til jernstøv – og brenne det igjen og igjen.

🎬 Se hvordan jernstøv blir til energi:

Ovn baker rust om til jern

Når jernpulveret er brent og gjort om til varmeenergi, fanger de nederlandske forskerne det oksiderte jernet – rusten – og snur oksidasjonsprosessen på hodet.

I en prosess som kalles reduksjon, kjører de rustpulveret gjennom en smelteovn på et samlebånd og varmer den opp til omkring 1000 grader. Samtidig pumper de hydrogen inn i ovnen og skaper reaksjon der rust og hydrogen blir til jern og vann.

Forskerne eksperimenterer også med mindre energikrevende metoder, men påpeker at energien til å drive smelteovnen og produsere hydrogenet kan trekkes fra fornybare energikilder.

Det korte overblikket: Jernstøv brenner og skaper varmeenergi. Under forbrenningen gjøres jernet naturlig om til rust – uten å slippe ut CO2. Ruststøvet reduseres igjen til jern (og vann) i en prosess drevet av grønn strøm.