Ekstra batteri er nøkkelen til strøm
Det er Tamzidul Hoque, forsker i informatikk og elektroteknikk ved Universitetet i Kansas, som står bak det sinnrike systemet, sammen med forskere fra Florida.
Det er bygget som en tretrinnsrakett:
I første omgang må det installeres et datasystem i elbilen. Systemet overvåker om det er biler i nærheten på samme sky-nettverk med fulle eller flate batterier.
I andre fase kan en bil med flatt batteri på en lengre tur betale for å koble seg på en annen elbil med overskuddsstrøm.
Tredje trinn er strømoppkoblingen mellom de to bilene. Det skjer ved at to biler kjører i samme hastighet ved siden hverandre mens en strømkabel automatisk kobles mellom kjøretøyene.
På veien blir strømmen overført til et mindre batteri som er et supplement til bilens normale litium-ion-batteri som blir ladet opp ved ladestasjoner.
Siden to biler på en motorvei ikke nødvendigvis skal i samme retning, påpeker forskerne at det mindre batteriet må kunne lades raskt.
Flere ting mangler fortsatt
Forskerne påpeker at både strømmangelen i elbiler på farten og folks ønsker om å tjene penger vil være nok motivasjon til at systemet kan tas i bruk.
Det krever imidlertid at elbilprodusentene omfavner visjonen og installerer både datasystem, automatisk oppladning og det mindre (og dyrere) batteriet til lynoppladninger i bilene sine.
Konseptet inkluderer også at det skal kjøre spesielle lastebiler rundt på veiene som elbiler kan koble seg til hvis batteriet begynner å nærme seg null.
En europeisk mulighet
Sjefskonsulent Ilyas Dogru fra bilistenes interesseorganisasjon FDM i Danmark mener at modellen med lading på veien også kan være relevant for europeere – men først lenger ute i horisonten.
Han peker på at det amerikanske systemet bygger på den såkalte Vehicle-to-Grid-modellen (V2G) der elbilene som fôrer strøm tilbake til strømnettet etter behov.
Når det først er på plass i årene som kommer, kan mobil lading mellom bilbatteriene på veiene bli aktuelt.
«Modellen er i ånd med deleøkonomien med et økonomisk insentiv. Hvis det blir enkelt og oversiktlig, kan forbrukere som har fått strøm billig eller gratis, være interessert i videresalg», sier Ilyas Dogru til Illustrert Vitenskap.