Verdens bilprodusenter holder i høy fart på å omstille produksjonen til elbiler. Men de litium-ion-batteriene som i dag gir energi til elmotorene, har noen alvorlige ulemper.

De er dyre, tunge og tar mye plass, og det tar mer tid å lade dem opp enn det tar å fylle bensin på en bil med forbrenningsmotor.

Nye og bedre batterityper er på vei, og en av de første som kommer på markedet, er utviklet av den australske batteriprodusenten GMG i samarbeid med The University of Queensland.

Sammen har de nettopp annonsert at de nesten har klart et aluminium-ion-batteri som i forhold til det kjente litiumbatteriet kan lades opp 60 ganger så raskt og inneholde tre ganger så mye energi.

Dessuten utvikler ikke det nye batteriet så mye varme, så elbilen trenger ikke et tungt kjølesystem til batteriet.

Tesla S, elbil

Batteriet i en Tesla S består av tusenvis av små litium-ion-celler.

© Shutterstock

3 fakta om batterier

Først: Franskmannen Gaston Planté fant opp det oppladbare batteriet i 1859.

Størst: I California skal et batteri på 400 000 kWh lagre strøm fra blant annet solceller.

Flest: Batteripakken i en Tesla S består av 8256 små litium-ion-batterier.

Med den ladehastigheten oppfinnerne lover, vil en bil med aluminium-ion-batteri kunne kjøre opp mot 500–600 kilometer etter bare et minutts oppladning.

Det svarer omtrent til den rekkevidden en bensinbil får ved å fylle bensin i et minutt, og rekkevidden med full «tank» vil også være om lag den samme.

Litium-ion-batteriet ble utviklet på 1980-tallet og leverer energi når litium-ioner med positiv ladning beveger seg fra den ene elektroden til den andre inne i batteriet.

Et litium-ion mangler ett elektron i ytterste skall, mens et aluminium-ion mangler tre, så ved å erstatte litium med aluminium kan batteriet levere tre ganger så mye energi. Dessuten er aluminium både billigere og lettere tilgjengelig.

GMG og The University of Queensland forventer at det nye batteriet kommer på markedet i 2022. De første elbilene med batteriet ruller ut i 2024.